TOP

Hoe gaat het met Häglofs?

Agenturenfirma 'Summit Outdoor & Sports' bestaat pas enkele maanden, maar heeft nu al twee grote outdoor-merken in het portfolio: La Sportiva en Häglofs. Sportcult sprak met mede-eigenaar Ben-Jan van Diggele.

SC: Hoe zijn jullie zo plotseling de nieuwe distributeur voor Häglofs Nederland geworden?

BJvD: “Per 1 november ben ik met goede vriend Richard Cremers een bedrijf begonnen: ‘Summit Outdoor en Sports‘. Het merk La Sportiva was de insteek om dit bedrijf te beginnen. Op 1 april 2011 hebben we namelijk de distributie van La Sportiva overgenomen van Marcel Koomen (directeur-eigenaar Snowgoose). Bij Snowgoose ben ik als Häglofs agent 2,5 jaar in dienst geweest. Ik zou het voororder seizoen nog afronden en daarna weggaan zodat ik op 1 november me volledig kon gaan concentreren op mijn eigen bedrijf. Toen belde Häglofs met de vraag of ik interesse had om de distributie voor Häglofs Nederland op me te nemen. Vorige week ben ik daarom naar Zweden gevlogen en heb daar meteen de distributiedeal gesloten.”

 

SC: Waarom heeft Häglofs voor jullie, een nieuw bedrijf, gekozen?

BJvD: “Häglofs had inderdaad met andere agentschappen in zee kunnen gaan. Maar ze kennen mij en ik ken Haglofs. Ik nam afscheid van het merk en dit voelt als thuiskomen. Als agent bij Snowgoose heb ik 10 jaar lang laten zien wie ik ben. Ik vind mensen en verkopen leuk. Dit jaar heb ik met La Sportiva 40 procent geplust. Ik hou van eerlijkheid en zo ga ik ook zelf te werk. Het kost tijd om zo’n reputatie op te bouwen, maar nu kan ik oogsten en het is geweldig dat we Häglofs nu tot ons merkenpakket mogen rekenen.”

 

SC: Waarom een eigen bedrijf?

BJvD: “Ik heb altijd goede werkgevers gehad, maar na 12 jaar in de sportoutdoor-industrie werkzaam te zijn geweest vond ik het tijd om voor mezelf te beginnen. Bovendien konden mijn zakenpartner en ik een goede deal sluiten om het merk ‘La Sportiva’ over te nemen.”

SC: Wat gaat er veranderen voor Häglofs klanten?

BJvD: “We gaan de communicatielijnen korter lijnen maken en de retouren sneller afhandelen. Voor de rest blijft alles hetzelfde. Aan verdere uitbreiding denken we nog niet want we willen eerst deze twee grote merken goed op de markt zetten. De merken zullen elkaar ook niet beconcurreren, maar  elkaar eerder versterken. Wat wel nieuw is? We openen een showroom in Alphen a/d Rijn. Een nieuw pand dat voor iedereen goed is te bereiken.”

 

SC: Hoe ziet de collectie van 2012 er uit?

BJvD: “Voor het eerst brengt Häglofs een felgekleurde, modieuze skicollectie met oog voor functionaliteit. La Sportiva komt ook met een skikleding-collectie. De combinatie sport en outdoor komt steeds dichter bij elkaar te liggen. Kopen klanten bijvoorbeeld een dure Gore-Tex outdoor jack, dan willen ze dit jack ook gebruiken tijdens het skiën. Beide merken springen in op deze vraag.”

SC: Nog andere merken op je verlanglijstje staan?

BJvD: “Ik heb altijd een goed contact gehad met de mensen van het Zweedse merk Hestra. Helaas hebben ze al een agent in Nederland, maar dit handschoenenmerk had ik graag willen hebben voor ons agentschap. Op de lange termijn willen we zeker uitbreiden. Dit zullen altijd ski- en outdoormerken zijn want Richard en ik zijn beide wintersporters en alpinisten. Daar ligt onze passie en voor deze merken zijn wij de perfecte partner.”