TOP

Hoe gaat het met Friends For Fashion?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag 'hoe gaat het?' Ditmaal geen merk, maar het Nederlandse agentschap Friends For Fashion.

Bedrijf: Friends For Fashion

Sinds wanneer in Nederland: winter 2005 
Prijzen (winkelverkoop): vanaf €59.95 tot €99.95
Merken: Max Collection, Nickel Sportswear, MillionX, Mondaca en Girls Complicity Club.
Gesproken met: Jack Vrins

Hoe gaat het met Friends For Fashion?
“Sinds twee jaar ben ik van importeur agent geworden en is Vrins for Fashion veranderd in Friends For Fashion, zodat ik me nog meer kon gaan richten op de service, iets wat onlosmakelijk is verbonden aan verkoop. Sindsdien hebben we gewerkt aan een degelijk pakket van leveranciers, zodat we als agentuur een goed en commercieel pakket konden bieden aan de kinderkledingdetaillist in Nederland. Al onze merken sluiten bij elkaar aan en zijn geen concurrent van elkaar. Max Collection is een Zweeds voorordermerk met een totaalcollectie voor meisjes en jongens van maat 56 tot 164. In deze collectie zitten geen jassen, hiervoor hebben we het Duitse Nickel Sportswear met een collectie van ruim 70 jassen en daarnaast broeken, bermuda’s fleece en zwembermuda’s. Het Duitse MillionX is een stoere collectie die qua prijsniveau perfect aansluit op de collecties van Max Collection in de maten 128/176 met een collectie en een noosprogramma. Voor de zomercollectie is er de uitgebreide bad- en beachcollectie van het Franse Mondaca in de maten 92 t/m 176.”

Is er nieuws?
“Girls Complicity Club van het Duitse Vervoort Fashion is onze nieuwste aanwinst. Dit merk brengt uitsluitend meisjeskleding in maat 128 tot 176 met elke twee tot drie weken nieuwe modellen. Winkeliers kunnen een inlogcode krijgen om steeds de laatste nieuwe modellen te zien. Nieuwe prints worden uit voorraad geleverd en zijn binnen twee werkdagen in huis.”

Wat is de kracht van Friends for Fashion?
“We staan voor persoonlijke service en vinden dat er bij de detaillist geen probleem mag bestaan met een van de merken. Wij vatten een probleem op als een uitdaging voor Friends For Fashion om het op te lossen. Iemand die alleen op verkoop gericht is vergeet vaak te vragen of er wellicht problemen zijn. wij vinden dat je zoiets acuut moet wegwerken. Heel veel klanten waarderen dit enorm. Van nieuwe leveranciers eisen we dan ook dat ze zonder problemen retouren aannemen. Een creditnota zul je dus snel in huis hebben.”

Wat merk je van de recessie?
“In deze toch al zware (crisis) tijden moet je gebruik maken van de mogelijkheden en eventueel je prijsniveau aanpassen aan de vraag. We hebben gemerkt dat dit goed mogelijk is en hebben de omzet tegen de stroom in duidelijk zien stijgen. Onze klanten profiteren hier uiteraard van mee. Je moet niet het hoofd laten hangen maar het negatieve ombuigen naar het positieve. We hebben ons pakket aangepast op het laag-middensegment.”

Hoeveel verkooppunten heeft Friends for Fashion?
“Op dit moment zien we nog kansen op de Veluwe en in de Randstad. We hebben nu 180 klanten met ons totale merkenpakket, maar niet iedereen neemt ons totale pakket af, dat zou natuurlijk wel ideaal zijn.”

Toekomstplannen?
“Ik wil versterken waar ik goed in ben. We zijn sterk gericht op het optimaliseren van ons merkenpakket en zullen servicegericht blijven werken.”