TOP

Hoe gaat het met Freesoul?

Iedere maand neemt Textilia een nieuw merk in het jeanssegment onder de loep en vraagt de agent of importeur: hoe gaat het? Deze maand Freesoul: niet nieuw in Nederland, maar wel opnieuw begonnen met een nieuwe look én een nieuw team.

Land van herkomst: Italië
Sinds wanneer in Nederland: ongeveer 10 jaar, sinds januari 2010 via Freesoul Benelux
Collectie: middensegment jeanscollectie voor mannen en vrouwen
Winkelverkoopprijzen: jeans tussen €79 en €99, de rest varieert van €39,95 voor een shirt tot jassen van €249,95.


Hoe gaat het?
Andries Blokker, country manager Freesoul Benelux: “Ik ben in januari begonnen bij Freesoul en de week erna zat ik al op Bread & Butter. We zitten sinds kort in Brandboxx Almere, waar we op den duur willen doorverhuizen naar een grotere showroom. We hebben net de wintercollectie 2010/2011 verkocht aan ongeveer 50 klanten. En dat aantal willen we uitbreiden. We hebben tot nu vooral damesmodeklanten in de boetieksfeer. We willen wat meer jeanszaken erbij.”

Wat is de kracht van het merk?
“Freesoul is een middensegment merk met de uitstraling van het hoogsegment. Het voordeel van het middensegment is dat je alle kanten op kunt, maar dat is ook je valkuil. We willen ons wel positioneren naast merken als Diesel, Replay en G-Star als aanvangsmerk. Qua uitstraling kunnen we dat aan. De stijl is verschoven van vrouwelijk en fashion naar jeansgerelateerd.”

Maakt de kredietcrisis het moeilijker om er tussen te komen als nieuw merk?
“Ik denk dat de ondernemers momenteel wel pas op de plaats maken, maar aan de andere kant biedt het juist ruimte om merken te heroverwegen. Het heeft tijd nodig, maar de interesse is er zeker. Winkeliers beginnen vaak eerst met de jeans en als dat bevalt kopen ze pas de totale collectie. We zullen heel actief moeten zijn met mailings, nabellen en bezoeken.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland?
“We hebben 50 klanten met ongeveer 80 verkooppunten. Denk aan een keten als Le Ballon met 12 winkels in het midden van het land. En veel boetieks, daar liggen we naast Supertrash en Dept.”

Wat is op dit moment hét item uit de collectie?
“Alle uitgewerkte jeans. En een technic denim, een soort coated denim. En we verkopen veel tunieks in zijde met bonte prints.”

Wat staat er het komende half jaar op de planning?
“We willen het aantal klanten uitbreiden met 25, dus we gaan actief mailings versturen en potentiële klanten benaderen. Daarnaast willen we uitbreiden met de mannenlijn. Daar is de laatste jaren weinig aandacht aan geschonken en dat is zonde. Een eigen flagshipstore staat op de lange termijn wel op de planning voor Nederland, zodat we ons concept goed kunnen laten zien.”