TOP

Hoe gaat het met Daggs?

Iedere week neemt Textilia een merk in het mannenmodesegment onder de loep en vraagt de agent, importeur of producent: hoe gaat het? Deze keer is dat Nando-Mar den Hoed van LM Cappello agentschap (CDS Fashion) van Daggs.

Korte omschrijving van het merk: Daggs werd in 2007 opgericht door de oud-designer van Cavalli en een grote stoffenleverancier uit Italië. Zij waren beiden van mening dat de prijs-kwaliteitverhouding van kleding in het topsegment de laatste jaren niet meer voldeed aan de wensen van consumenten. Daggs is een jonge herencollectie voor de modieuze man die van soberheid houdt maar stijlvol gekleed wil gaan.
Segment: middenhoog
Aantal leveringen:  2 + re-orders
Aantal collecties: 2
Collectie-opbouw: total look waaronder pants, shirts, polo’s, pulls, jackets, overcoats en   colberts
Marge: 3,2

Op welke manier heeft de recessie invloed?
“De huidige recessie heeft geen invloed op het merk Daggs. Retailers in het hoge marktsegment zoeken op dit moment naar alternatieven voor topmerken die het laten afweten. Consumenten zijn bereid geld uit te geven aan kleding met een goede prijs-kwaliteitverhouding.”

Welke punten verdienen de aandacht?
“Een punt van aandacht is de signatuur en de herkenbaarheid van het merk. Retailers zien graag wie de designer is, maken vervolgens een vergelijking en nemen het dan in hun zaak op. Felle kleuren moet je niet verwachten bij Daggs. De designers zweren bij soberheid; grijze, zwarte en beige tinten met oog voor detail en fijnheid. De afgewassen truien met een mix van zijde en kashmir zorgen ervoor dat deze truien soepel vallen. Een belangrijke uitdaging voor het merk is om de collectie relatief snel uit te breiden.”

Wat is de belangrijkste ontwikkeling geweest?
“We hebben ervoor gezorgd dat op het juiste tijdtip, bij de juiste doelgroep een nieuw merk is gelanceerd, zonder in te hoeven boeten op kwaliteit en uitstraling.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu?
“Vorig seizoen  zijn wij gestart met de verkoop van de herfst 2009, die nu uitgeleverd is bij de klanten. CDS Fashion heeft een selectie gemaakt voor de Benelux van die retailers die merken in huis hebben waaronder D&G, Paul Smith en Hugo Boss. Deze retailers zitten in het topsegment waarbij Daggs een aanvangsprijs is voor deze klanten. Door deze strenge selectie zal Daggs iets minder snel groeien als voorzien omdat CDS niet wil dat Daggs op iedere hoek van de straat te vinden is. Dus elke aanvraag van een retailer om het merk op te nemen in zijn of haar collectie zal gecheckt en besproken worden met vertegenwoordigers van het merk in Italië, waarbij rekening gehouden wordt met bestaande werken in de winkel, locatie en de doelgroep. Het aantal mogelijke verkooppunten is vastgelegd op 110 in de gehele Benelux. Bij de start, vorig seizoen, hadden wij al 31 verkooppunten.”

Wat willen jullie de komende tijd realiseren?
“Zo snel mogelijk komen tot 110 verkooppunten in de Benelux. We willen geen eigen winkels, maar wel een zeer nauwe samenwerking met retailers (partnership) en zo naamsbekendheid voor het merk te realiseren. Daarnaast streven we ernaar om de collectie stelselmatig uit te breiden tot een volwaardige merk in de herenboetieks.”