TOP

Hoe gaat het met Bandolera?

Bandolera sloeg vorig jaar een nieuwe weg in met een aangepaste collectie voor de moderne, vrouwelijke vrouw tussen 35 en 55 jaar, gebaseerd op een herzien merk-DNA. Voor najaar 2012 gaat het merk hiermee verder, vertelt marketing directeur Caroline van der Heijden.

Wat is er veranderd bij Bandolera? “Het handschrift van de collectie had een te klassieke uitstraling gekregen. We hebben het merk-DNA opnieuw bepaald en sinds najaar 2011 zijn de collecties op basis hiervan aangepast. Het kernidee is dat alle artikelen met elkaar te combineren zijn. Daarom omvat de collectie nu ook alle draagmomenten – van casual tot smart en van business tot party. Door het toevoegen van het draagmoment casual (ongeveer 30% van collectie) is de totale look van de collectie veel moderner geworden. Ook heeft Bandolera de prijsopbouw van de collectie opnieuw ingericht en is de gemiddelde prijs lager geworden omdat er in elke productgroep artikelen zijn toegevoegd tegen een instapprijs. Ook hebben we goede verwachtingen van de outdoorcollectie, die voor najaar 2012 uit zo’n 35 artikelen bestaat en de kwaliteit van ons vroegere outdoormerk Covered heeft.”

Hoe gaan jullie een betere doorverkoop realiseren? “We willen een nauwere samenwerking met de wholesale klant. Bandolera biedt meer service om samen een maximaal resultaat te realiseren. Zo bieden we in de toekomst onder andere betere marges, ruil- en retourmogelijkheden.”

Waaraan merken jullie dat Bandolera weer op de juiste weg is? “De resultaten van de Bandolera-winkels met betrekking tot de najaarscollecties van 2011 zijn met 15 procent gestegen, en dat in een markt die min 10 procent presteert. Dit is te danken aan een duidelijk handschrift, maar ook aan een andere manier van inkopen. We hebben minder artikelen, maar van de commerciëlere maten zoals 38, 40 en 42 hebben we wel per artikel veel dieper ingekocht. Door middel van flashcollecties updaten we het beeld in de winkels elke vier weken met de nieuwste trends.”