TOP

Hoe gaat het met 4FunkyFlavours?

Regelmatig zal Bengels een nieuw kindermodemerk in het segment onder de loep nemen met de vraag 'hoe gaat het?' Ditmaal 4FunkyFlavours.

Land van herkomst: Nederland
Verkoopinformatie: 4FunkyFlavours
Sinds wanneer op de markt: 2008
Collectie: voor jongens en meisjes, maat 50/56 tot 122/128
Prijzen: shirts 23 euro, rokken 35 euro, broeken 44 euro en jassen 69 euro (prijzen vanaf, winkelverkoopprijs)
Gesproken met: Michael Schakenraad van 4FunkyFlavours

Hoe gaat het, wat hebben jullie sinds de Kleine Fabriek zoal gedaan?
“Sinds de Kleine Fabriek hebben we nog veel persoonlijk contact met retailers gezocht. Daarnaast zijn we volop aan de slag gegaan met het merk in het buitenland wat resulteerde in een agentschap in België, verkoopadressen in Zweden, Duitsland, Frankrijk, Griekenland. Ook zijn we met een stand naar de kindermodebeurs ‘Bubble’ in New York vertrokken. Daar trokken we direct de aandacht en hebben inmiddels dus ook verkooppunten in de US.”

Wat is de kracht van 4FunkyFlavours?
“De reacties die we van enthousiaste inkopers krijgen is dat ze het een daadwerkelijke toevoeging vinden in het middelhoge segment. We bieden leuke creatieve jongenskleding, maar ook spetterende jurken voor meisjes. Op de achtergrond speelt als belangrijke kracht de sterke focus op creativiteit, marketing en verkoop. We hebben het vanaf het begin heel serieus aangepakt en er enorm veel tijd en energie ingestoken wat zich nu ook terugbetaalt.”

Maakt de kredietcrisis het moeilijker om er tussen te komen als nieuw merk?
“In het buitenland merken we dat minder dan in Nederland. De crisis beïnvloedt veel winkels, die nu wel zouden willen, maar het op dit moment niet kunnen. Er wordt naar onze smaak te vaak op safe gespeeld. Wij hebben daar begrip voor maar denken ook aan het belang van de consument die steeds kritischer wordt en steeds opnieuw bij zijn/haar favoriete kinderkledingwinkel (of webshop) verrast wil worden. Wij willen daar graag bij helpen.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland en daarbuiten?
“In Nederland starten we de verkoop straks met 20 tot 30 verkooppunten. Op dit moment zijn we nog in onderhandeling met enkele retailers. In het buitenland ligt dit aantal tweemaal zo hoog.  Dit aantal groeit bovendien alleen al doordat inkoopperioden per land variëren.”

Wat staat er het komende halfjaar in de planning?
“We vertrekken dit weekend weer naar New York om daar op de ENK Childrens Club te staan. Dat is de grootste kinderkledingbeurs in de VS. We hebben daar al enkele inkoopafspraken gepland en hopen daar nog vele retailers te verrassen. In december ontvangen we de sample collecties van de wintercollectie en we hebben inmiddels standruimte geboekt op de Kleine Fabriek, Pitti Bimbo, Bubble Londen, FIMI Valencia, CIF Kopenhagen, KOMM Frankfurt, Playtime Parijs en ENK in New York. In november en december start de introductie van ons merk bij de consument en daar hebben we ook ontzettend veel zin in.”