TOP

H&M wil kleding van derden verkopen, modemerk Ballin is verkocht en Inretail vindt Miljoenennota ‘karig’


Gul is het kabinet niet voor ondernemers het komend jaar, zo vindt brancheorganisatie Inretail. Verder: H&M wil kleding van derden gaan verkopen, zo blijkt uit een vacature van het bedrijf, de oprichter van Ballin Amsterdam verkoopt zijn kledingmerk en wie zijn de meest succesvolle vrouwelijke mode-ondernemers van Nederland? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 18 september 2019.

Inretail over de uitkomst van de Miljoenennota voor retailers: ‘karig’

Gul is het kabinet niet voor ondernemers het komend jaar. Karig’, zo vat brancheorganisatie INretail de inhoud van de miljoenennota samen als het gaat over de opbrengst voor de retail.  Weliswaar wordt de werkkostenregeling ruimer dan zij nu is, daalt de inkomstenbelasting en ook de vennootschapsbelasting gaat iets omlaag voor ondernemingen (bij minder dan 2 ton winst). Maar ook wordt gekort op subsidies die stimuleren om mensen in dienst te nemen (LIV-subsidie, BBL-subsidie). Wie directeur-grootaandeelhouder is krijgt daarnaast te maken met een verhoging van het box II-tarief. Dat ervaren ondernemers als een boete, aldus Inretail.

In de retail zijn de marges flinterdun, laat Inretail wetern in het persbericht. “Dat het macro gezien goed gaat met Nederland is positief, maar de situatie van veel retailers is heel anders. De sector zit in een transitiefase en experimenteert met andere businessmodellen. Als kosten toenemen maar de rendementen niet, dan stijgt de druk. Het is belangrijk dat de overheid ziet dat de retail sector extra aandacht verdient.”

Oprichter Ballin Amsterdam verkoopt kledingmerk

Auke de Geus, de oprichter van kledingmerk Ballin Amsterdam, verkoopt zijn kledingmerk aan Purewhite. Op LinkedIn vertelt hij: “Toen mijn mode-instagram zeer snel groeide, besloot ik mijn eigen caps te maken. Dit ontwikkelde zich tot een modemerk en na een jaar begon ik te werken met modebedrijf Noah Group BV, die ook eigenaar is van het merk Purewhite. Ze werden verantwoordelijk voor de productie en de verkoop van B2B. Ik zorgde voor de marketing en webshop. In augustus 2019 nam Purewhite de resterende activa van Ballin van mij over. Nu concentreer ik me op ons wodkamerk Sir Dam wodka en investeer ik in huurwoningen voor de korte termijn.”

H&M wil kleding van derden verkopen

De Zweedse modeketen H&M bereidt een ingrijpende koerswijziging voor: het wil kleding van derden gaan verkopen. Dat meldt de Zweedse website Breakit.se naar aanleiding van een vacature van H&M. De vacature is voor een ‘Head of External Brands H&M’. In de vacature valt te lezen: “Het merk H&M zal een aanbod van externe merken ontwikkelen. Het doel is om ons aanbod aan te vullen met externe merken en we zien geweldige kansen voor groei en het vinden van nieuwe klanten.”

Tegen de Zweedse website Breakit zegt een woordvoerder desgevraagd via een mail: “Het klopt dat we geselecteerde externe merken en producten bij H&M zullen aanbieden. Dit is een test voor online en in geselecteerde winkels in sommige markten.” Ook zegt de woordvoerder: “Het aanbieden van externe merken is niets nieuws voor H&M, zelfs vandaag hebben we externe merken in onze cosmetica-afdelingen in Zweden, Noorwegen en IJsland.” Met deze nieuwe koers lijkt het erop dat H&M zich in de richting beweegt van bedrijven als Zalando en Asos.

Modemerk onder vuur vanwege hoodies met ‘kogelgaten’ en plaatsnamen schietpartijen VS

Het Amerikaanse modemerk Bstroy, opgericht door hiphopfanaten Brick Owens en Dieter Grams, ligt onder vuur omdat het hoodies op de markt brengt met ‘kogelgaten’ en namen van steden in de VS waar de afgelopen jaren veel doden vielen bij schietpartijen. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. De tijdens de New York Fashion Week gepresenteerde collectie is bij velen in het verkeerde keelgat geschoten.

Het gaat om sweaters met de namen Colombine, Virginia Tech, Stoneman Douglas en Sandy Hook. De reacties op de kledingstukken zijn overwegend negatief. Niet alleen vanwege de namen maar vooral om de gaten of scheurtjes in het textiel die suggereren dat de shirts door (dodelijke) slachtoffers zijn gedragen of daar naar verwijzen. “Op gore wijze profiteren van tragedies”, schrijft iemand op de Instagrampagina van de firma. En: “De ontwerpers zijn geen activisten die wapenbezit op de kaart zetten, maar pure en domme materialisten.”

Dit zijn de meest succesvolle vrouwelijke mode-ondernemers van Nederland

The Next Women, een netwerk voor vrouwelijke ondernemers, heeft op 9 september de lijst met 100 meest succesvolle vrouwelijke ondernemers van Nederland gepresenteerd: TheNextWomen100. Het is de achtste keer dat TheNextWomen dat doet. Welke succesvolle vrouwelijke mode-ondernemers staan in de lijst? Er zijn verschillende categorieën, gebaseerd op de hoogte van de omzet.

Diamant (omzet meer dan €50 miljoen)

  • Mieke van Deursen – Van Deursen Beheer

Goud (omzet €10–€25 miljoen)

  • Birgit van den Beemt (Perfectly Basics
  • Monique Chaudron (Fashion 2 wear)
  • Simone van Trojen (LaDress)

Zilver (omzet €5–€10 miljoen)

  • Bianca Van Der Lee (Chaud Devant)
  • Jopie Geerts (GIRAV)
  • Patricia Engelvaart (Engelvaart Bodywear)
  • Tineke Sluiter-Vissers (Orangebag.nl)

Brons (omzet €2-€5 miljoen)

  • Anna de Lanoy Meijer (ANNA + NINA)
  • Lieke Pijpers & Thalita van Ogtrop (The Next Closet)
  • Mireille van der Sprong & Imke Bens (Bellamy Gallery)
  • Paulien Wesselink (O My Bag)