TOP

H&M test nieuwe strategie in Amsterdam, Hudson’s Bay moet vastgoedbedrijven miljoenen betalen, omzetrecord Takko Fashion

Hudson’s Bay moet ASR betalen en H&M test zijn nieuwe strategie met kledingverhuur en vermaakservice in Amsterdam. Verder: Takko Fashion boekt omzetrecord. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 7 oktober.

Foto: H&M

Givenchy onder vuur vanwege sieraad

Het Franse modehuis Givenchy ligt onder vuur vanwege een ketting die lijk op een strop. Dat meldt de NOS. Drie modellen droegen het sieraad tijdens de catwalkshow. Sommige modejournalisten en consumenten spreken op sociale media hun afschuw uit. Ze zeggen dat het modehuis lijkt te hinten op zelfmoord en executies, en begrijpen niet waarom het sieraad aan de wereld is getoond. Givenchy heeft nog niet op de kritiek gereageerd. De catwalkshow is de eerste van ontwerper Matthew Williams voor het designerlabel. Williams werd vorige zomer aangesteld als creatief directeur. Hij vertelde onlangs aan het tijdschrift Vogue dat de getoonde collectie is geïnspireerd op de Magere Hein-schilderijen van de Amerikaanse kunstenaar Josh Smith.

Hudson’s Bay moet vastgoedbedrijven miljoenen betalen

Het moederbedrijf van Hudson’s Bay, Hudson’s Bay Canada (HBC), moet in totaal 11 miljoen gaan betalen aan twee partijen. Dat meldt Fashionunited. Het gaat om vastgoedbedrijf Kroonenberg en ASR. Uit recent gepubliceerde uitspraken van de rechtbank van Amsterdam blijkt dat aan ASR zeven miljoen euro moet worden betaald, Kroonenberg krijgt een voorschot van vier miljoen euro toegewezen. De zaken die tegen (HBC) lopen draaien om langlopende huurcontracten die het bedrijf is aangegaan toen het op de Nederlandse markt verscheen. Het bedrijf garandeerde in 2016 dat de huur tien jaar doorbetaald zou worden, ook als de keten in Nederland op de fles zou gaan. De Nederlandse tak van Hudson’s Bay ging failliet op 31 december 2019.

Omzetrecord Takko Fashion

De Nederlandse kledingdiscounter Takko Fashion heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een omzetrecord neergezet, schrijft Retailtrends. Het gaat om een totale omzet van 335,4 miljoen euro in deze periode, wat neerkomt op een stijging van 10,8 procent. De omzet heeft de verwachtingen van de retailer overstegen, zegt CFO Kurt Rosen, omdat de eerste maand van het tweede kwartaal de impact van de coronamaatregelen nog goed voelbaar was. Erwin Rutten, managing director voor Takko Nederland, België en Frankrijk zegt tegen RetailTrends dat de resultaten in Nederland ‘boven verwachting zijn’. Ondanks dat Takko Fashion per saldo minder dagen open was, hebben ze tot en met september de hele achterstand die is opgelopen, weggewerkt, zegt hij. “Vergelijk je de resultaten met die van vorig jaar, dan zien we een plus van zes procent, terwijl de begroting is gebaseerd op een normaal jaar.” De omzet afkomstig uit Nederlandse winkels is in het eerste jaar goed voor ruim dertig miljoen euro.

H&M test nieuwe strategie in Amsterdam

H&M heropent dit najaar verschillende winkels in Amsterdam waarin de keten nieuwe diensten uitrolt, waaronder het verhuren en vermaken van kleding uit voorgaande H&M-collecties. Daarnaast komt er een aanbod van lokale externe merken en is het straks mogelijk om kledingstukken te personaliseren met prints van verschillende Amsterdamse artiesten, talenten en zelfs musea. Dat meldt het merk in een persbericht. De Amsterdamse H&M-winkels worden op verschillende data heropend. De grote afsluiter in de reeks wordt de heropening van de flagship store: het zes verdiepingen tellende Bonneteriepand aan de Kalverstraat op 25 november. Waar een groot deel van de services aangeboden zullen worden en waar regelmatig exclusieve events georganiseerd zullen worden voor onder andere H&M-members. De eerste winkels volgens het nieuwe concept worden in Amsterdam geopend. Daar is via uitgebreid onderzoek gekeken naar de specifieke wensen van de lokale klant, ook per stadsdeel. De uitkomsten van dit  onderzoek zijn vertaald naar verschillende nieuwe diensten en activaties in de winkels. H&M wil zo elke winkel personaliseren en lokaal relevant maken, door het aanbod in assortiment en de verschillende diensten. Maar ook door de organisatie van lokale evenementen en initiatieven binnen de H&M-omgeving. H&M is van plan deze nieuwe diensten en activaties uit te rollen en te testen in Amsterdam, waarna ze in de aankomende jaren in andere wereldsteden zullen worden geïntroduceerd.