TOP

‘H&M, Louis Vuitton en Wal-Mart meest waardevolle labels’

H&M, Louis Vuitton en Wal-Mart vormen 's werelds meest waardevolle labels in achtereenvolgens de categorieën kleding, luxe en retail. Dat blijkt volgens Women Wear Daily uit een studie van consultant Millward Brown Optimor.

De H&M teller steeg naar een waarde van $12 miljard, waarmee H&M het sportmerk Nike van de troon stootte. Volgens Pierre Dupreelle, consultant van Millward Brown Optimor dankt H&M zijn begeerlijkheid mede aan het assortiment van exclusieve designerscollecties tegen betaalbare prijzen. Ook het feit dat H&M elke drie weken met iets nieuws in de winkels komt droeg eraan bij.

De lijst met luxemerken wordt aangevoerd door Louis Vuitton, waarde $19 miljard, ver voor nummer 2, te weten Hermès met een waarde van $8 miljard. Wal-Mart rolde als beste retailer uit de bus met $41 miljard, ook de nummer 2, Tesco met $23 miljard ver achter zich latend.

Google bereikte de eerste plaats in de ranglijst van wereldwijde spelers, met een ingeschatte waarde van $100 miljard, gevolgd door Microsoft, $76 miljard; Coca-Cola, $68 miljard; IBM, $67 miljard en McDonald’s met een waarde van $67 miljard.

Millward Brown Optimor onderzocht labels in 17 sectoren, van automerken en koffie tot technologie en personal care. Om te komen tot de beste namen in deze categorieën werd een intrinsieke waarde bepaald door een inschatting te maken van hun kracht om vraag te genereren. Hiervoor werden zowel conventionele cijfers als de waardering van de consument in betrokken. Zara, op plaats drie, doet dat elke twee weken.