TOP

H&M-keten Arket opent in Amsterdam, Mango sluit 3 winkels en Adidas wint strepenkwestie

Arket, de nieuwe modeketen van H&M, heeft op 2 maart de deuren geopend voor het publiek. Verder: In de afgelopen weken heeft Mango na Almere ook de winkels in Arnhem, Leiden en Tilburg gesloten, heeft Adidas een Europese rechtszaak om de strepen gewonnen en vreest Detailhandel Nederland dat binnensteden autovrij of -luw worden na de verkiezingen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 2 maart.

H&M-keten Arket opent vestiging in Amsterdam

Arket, de nieuwe modeketen van H&M, heeft op 2 maart de deuren geopend voor het publiek, aan het Koningsplein 20 in Amsterdam. Het merk werd in de herfst van 2017 gelanceerd met de opening van vestigingen in Londen, Brussel, Kopenhagen en München, en een online webwinkel in 18 Europese markten.

De winkel, het oude pand van boekhandel Scheltema, heeft drie verdiepingen en is een ‘modern day market’ met ‘essentiële producten voor mannen, vrouwen, kinderen en het huis’. De winkel is meer dan 1.000 vierkante meter groot, en heeft ook een vegetarisch café op de begane grond, dat is gebaseerd op de principes van het New Nordic Food Manifesto.

“We hebben sinds augustus vorig jaar al een webwinkel, en we zijn erg enthousiast om het merk nu verder te introduceren aan nieuwe klanten in Amsterdam. We zijn blij dat we de vestiging gaan openen op zo’n geweldige locatie als het Koningsplein”, aldus Managing Director Lars Axelsson.

Mango sluit nog eens drie winkels in Nederland (maar niet voorgoed)

Sloot Mango in de december al de flagshipstore in Almere, in de afgelopen weken zijn ook de winkels in Arnhem, Leiden en Tilburg gesloten. Toch wil Mango later weer winkels in deze steden gaan openen. De de sluiting in Almere, Leiden in Tilburg had als oorzaak dat deze filialen van dezelfde franchisenemer van Mango was en die is ermee gestopt. “We zullen in deze steden terugkeren met nieuwe winkels, volgens het laatste storedesignconcept”, laat expansiedirecteur Cees de Jong van Mango weten aan RetailTrends.

Van de winkel in Arnhem is het huurcontract niet verlengd. Volgens De Jong was de winkel te klein.  “We openen tegenwoordig winkels van zeshonderd tot duizend vierkante meter, zoals in Amsterdam, Hilversum en Breda.” Ook in Apeldoorn sloot in 2017 een Mango-filiaal, maar er staan ook nieuwe winkels op de rol: Helmond en Leidsche Rijn Centrum. Het lijkt erop dat Mango zijn winklbestand aan het vervangen is. De kledingketen heeft momenteel 35 winkels in ons land.

Social media voor moderetailers: video bloggen [deel 7]

Grote kans dat je winkel op Facebook en misschien wel op Instagram te vinden is. De vraag is wat je ermee doet. Alleen maar likes verzamelen? Of een goede relatie opbouwen met fans van je winkel? Hoe je dit voor elkaar krijgt leggen we samen met Richard Derks van IIZT social en digital creatives uit in een serie over succesvolle social engagement. Deze week: hoe zet je eenvoudig video in op je social mediakanalen. Plus 6 praktische tips.

Adidas wint rechtszaak om strepen… voorlopig

Sportmerk Adidas heeft het volste recht om concurrenten te verbieden om twee parallelle strepen op schoenen te zetten, meldt RTL Z. Volgens het Gerecht van de Europese Unie zou de concurrentie zo mee kunnen liften op het succes van het Duitse merk. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerde uitspraak. De zaak sleept al jaren voort: in 2009 en 2011 vroeg het Belgische bedrijf Shoe Branding Europe al het merkrecht aan voor hun schoenenontwerp. Adidas maakte daar bezwaar tegen omdat het te veel zou lijken op de iconische drie strepen van Adidas. Volgens het Gerecht bestaat inderdaad het gevaar ‘dat de aangevraagde merken ongerechtvaardigd voordeel trekken uit het oudere merk van Adidas dat drie parallel lopende strepen op de schoen weergeeft’. Binnen twee maanden kan Shoe Branding Europe in beroep gaan tegen dit vonnis.

Detailhandel Nederland vreest de gevolgen van autovrije binnensteden voor retailers

Een op de vier politieke partijen wil het stadscentrum autoluw maken of zelfs helemaal autovrij. Als dat zonder impactstudies op de plaatselijke economie en onderbouwde plannen voor bijvoorbeeld openbaar vervoer gebeurt, heeft dat desastreuze gevolgen voor de binnensteden. Daarvoor waarschuwt Detailhandel Nederland op basis van een analyse van de partijprogramma’s voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. 

Guido van Woerkom, voorzitter Detailhandel Nederland: “Het schrappen van 10.000 parkeerplaatsen in het centrum van Amsterdam, 2.000 in Rotterdam of het sluiten van parkeergarages in Utrecht lijkt louter en alleen gericht tegen auto’s in plaats van dat het de binnenstad vooruithelpt.” Niet alleen winkeliers zullen de dupe zijn van een dergelijk parkeerbeleid. Ook de consument die alleen met de auto naar de stad kan of wil komen– vanwege bijvoorbeeld slechte OV-voorzieningen of grote aankopen – zal zich niet meer welkom voelen. Hij heeft dan de keuze: of met de auto naar de binnenstad of online bestellen en producten thuis laten bezorgen.