TOP

High-end schoenenretailer Shoebaloo stopt

Shoebaloo zal eind januari de deuren sluiten, zo laat de luxe schoenenretailer weten in een aankondiging op Instagram.

Foto: Shoebaloo

“Na bijna 45 jaar is het tijd om onze deuren te sluiten”, zo schrijft Shoebaloo op Instagram (zie onder). “Op 31 januari verkopen we ons laatste paar schoenen en nemen we afscheid van jullie, onze loyale klanten en ons geweldige team.” Het gaat niet meer, laat algemeen directeur Marlon Streim in gesprek met Textilia weten. “We hadden verwacht dat het luxesegment zich na corona positiever zou ontwikkelen, maar de realiteit bleek anders.”

Het gaat om een combinatie van factoren. De high-end retailer kampt op de winkellocaties met directe concurrentie van zijn leveranciers, die hier eigen brandstores openen. Dure locaties, die om bepaalde marges en volumes vragen om rendabel te blijven. Volumes die lastiger te behalen zijn nu merken de inkoop aan banden leggen en marges die onder druk staan door de stijgende productprijzen en hoge inflatie. “Het is ontzettend verdrietig dat een bedrijf als het onze geen bestaansrecht meer heeft”, aldus Streim. “Maar uiteindelijk moeten we realistisch zijn.”

Waarom Shoebaloo de deuren sluit: ‘Het moet wel rendabel blijven en dat was het niet meer’

Shoebaloo werd in de jaren 70 opgericht door de Amsterdamse ondernemer Hartog Streim, die startte met een klein winkeltje in de Jordaan. Zijn eerste verkoophit waren de Spaanse ‘botas camperas’-laarzen. Dat succes maakte het mogelijk om de winkel te verplaatsen en uit te breiden.

Het bedrijf groeide in de daaropvolgende jaren uit tot een begrip in de wereld van high-end designschoenen, -tassen en -accessoires met vijf winkels (drie in Amsterdam, een in Rotterdam en een in Maastricht). Die vallen op het opvallende interieur van MVSA Architects; elke vesting heeft een eigen designconcept. Zoons Marlon en Daniel namen het stokje in 2014 als tweede generatie over.

De aankondiging op de Instagram(stories) van Shoebaloo.

Dit bericht wordt later aangevuld.