TOP

Het WK-shirt: Oranje boven!

Op 14 juni is het zover. Dan begint voor Nederland het WK Voetbal met de eerste poulewedstrijd tegen Denemarken. Natuurlijk betreedt het Nederlands elftal het veld in het oranje, want zo hoort het al meer dan honderd jaar!

21 december 1907 is een bijzondere dag in de historie van het Nederlands elftal. Op deze datum speelt het team een vriendschappelijke wedstrijd tegen Engeland en de uitslag zou reden kunnen zijn deze dag snel te vergeten. Nederland verliest namelijk met 12-2, nog altijd de grootste nederlaag van Oranje ooit. 21 december 1907 is echter ook de dag waarop het Nederlands elftal voor het eerst met de naam ‘Oranje’ kan worden aangeduid, omdat het team voor het eerst in oranje shirts speelt. Tijdens eerdere wedstrijden droegen de spelers shirts met rood-wit-blauwe dwarsbanen.

 

Nike

Oranje is sindsdien de kleur van het Nederlands elftal, maar de producent van het shirt is nogal eens veranderd. Vanaf het WK in 1974 was adidas twintig jaar lang de leverancier van teamkleding. In 1994 nam Lotto die taak op zich en sinds het WK in 1998 is Nike hofleverancier van Oranje. Het merk heeft nog een contract tot 2018. Sinds Nike de kleding voor het Nederlands elftal levert, is het team gaan spelen met wedstrijdinformatie op het shirt. Op elk shirt wordt door middel van vlaggetjes van Nederland en de tegenstander en de speeldatum aangegeven in welke wedstrijd het shirt is gedragen.

Dat het Nederlands elftal zijn thuiswedstrijden in een oranje shirt speelt, is onbetwist. De kleur van de broek wil nogal eens wisselen en hierbij is de persoonlijke smaak van de bondscoach soms van invloed. Guus Hiddink liet zijn manschappen aantreden in een witte broek, maar onder Frank Rijkaard werd een tijd in een zwarte broek gespeeld. Met Marco van Basten als bondscoach werd de broek weer wit. 

 

Onenigheid

Het shirt van het Nederlands elftal leidt soms tot onenigheid. Het bekendste conflict stamt uit de jaren zeventig en draaide om Johan Cruyff. Adidas was destijds de sponsor van het Nederland elftal, maar Cruyff had een contract met Puma. De rivaliteit tussen de beide merken leidde ertoe dat Puma dreigde het contract met Cruijff te verbreken als hij in een adidas-tenue zou spelen. Adidas op zijn beurt zou zich als sponsor terugtrekken als Cruijff in kleding van Puma zou spelen. Een compromis werd gevonden in een speciaal shirt voor Johan Cruyff. Hij speelde als enige in een shirt met twee strepen, terwijl zijn teamgenoten een shirt met drie strepen van adidas droegen.

 

Eenvoudig ontwerp

Het model waarin het Nederlands elftal dit jaar wereldkampioen moet worden, is vrij eenvoudig en sluit nauw aan op het lichaam. Het thuisshirt is oranje met twee dunne witte strepen aan de zijkanten en heeft een ronde, zwarte hals. De mouw heeft een zwarte streep. Bij het shirt wordt een zwarte broek gedragen en oranje kousen met een smalle zwarte rand. Het uitshirt is wit met een ronde, blauwe hals. Over de borst van de voetballers loopt een rood-blauwe V, een eerbetoon aan het traditionele tenue dat Nederland tijdens de eerste interland in 1905 droeg. Over de blauwe broek loopt een verticale witte streep en de sokken hebben rood-blauwe accenten. Oranje presenteerde het uitshirt op 3 maart in de oefenwedstrijd tegen de Verenigde Staten aan het publiek. Eind april wordt ook het thuisshirt van Oranje gepresenteerd. In een van de daaropvolgende oefenwedstrijden (tegen Mexico, Ghana of Hongarije) verschijnt de ploeg van bondscoach Bert van Marwijk voor het eerst in het nieuwe oranje shirt aan de aftrap.

 

Petflessen

Bijzonder aan de nieuwe WK-shirts van Nike is dat ze zijn gemaakt van gerecycled plastic. Het gaat daarbij niet alleen om de shirts van het Nederlands elftal, maar ook om de shirts van Brazilië, Portugal, de Verenigde Staten, Zuid-Korea, Australië, Nieuw-Zeeland, Servië en Slovenië. Voor elk shirt zijn acht flessen nodig. In totaal heeft Nike voor de WK-shirts gebruik gemaakt van ongeveer 13 miljoen petflessen, een afvalberg van 29 voetbalvelden. De zorg om het milieu is overigens niet ten koste gegaan van de kwaliteit. De nieuwe shirts zijn dertien procent lichter dan het vorige exemplaar.