TOP

Het Suikerfeest: zó haal je als kledingretailer eruit wat erin zit *

Oscar de la Renta, Mango en V&D: allemaal doen ze iets bijzonders met Ramadan. Het islamitische feest en het daarop volgende Suikerfeest is een onontdekt goudmijntje voor kledingretailers. Textilia sprak Nathan Rozema van onderzoeksbureau Labyrinth voor tips.

Oscar de la Renta heeft zes luxe kaftans ontworpen, lanceert Mango een complete collectie met shirts, jurken en palazzo pants en V&D heeft in Den Haag een pop-up store met sjaals, hoofddoeken en hapjes voor het Suikerfeest.

Zichtbaarheid

Maar volgens Nathan Rozema van onderzoeksbureau Labyrinth zijn er nog veel meer retailers die iets met Ramadan doen. “Het is alleen niet zo zichtbaar. Zo houdt C&A er rekening mee door extra kinderkostuums in te kopen en meer mooie jurkjes in het assortiment op te nemen. Ze nemen de Ramadan alleen niet mee in hun marketing.”

Grote klantengroep

En dat is niet slim volgens Rozema: “Moslims zijn een hele grote klantengroep in Nederland. En wanneer je kijkt in de demografische ontwikkeling van allochtonen zie je dat die groep ook steeds groter wordt: zij hebben vaak nog grote gezinnen. Daarom is het sowieso handig als retailer om rekening te houden met de allochtone doelgroep. Maar tijdens het Suikerfeest en de Ramadan is het helemaal handig om er iets mee te doen, want de neiging om te kopen is in die tijd veel groter.”

Niet te moeilijk

Het is dus slim om als kledingretailer ‘iets’ te doen met Ramadan. Maar hoe pak je dat aan? Rozema: “Je kunt gewoon klein beginnen met bijvoorbeeld wat chique kleding in je zaak te hangen rond die tijd en kijken hoe dat aanslaat. De ketens die al wat aan Ramadan doen kan je hierbij als inspiratiebron gebruiken.” Qua aankleding moet je vooral niet te moeilijk denken, zegt Rozema: “Je doet eigenlijk hetzelfde als met kerst, Valentijn en alle andere feestdagen, maar dan in de Ramadan variant. Je kunt hier je klanten gewoon bij betrekken: vraag hen wat ze willen qua aankleding en assortiment. Verder kan je natuurlijk altijd mensen inhuren voor de marketing. Maar let er wel op dat je niet over the top gaat, want we zijn nog steeds in Nederland.”

3 tips om in te spelen op de Ramadan:

• Begin klein: zorg dat er rond de tijd van Ramadan chique kleding in je zaak hangt en kijk hoe het aanslaat.

• Denk qua aankleding niet te moeilijk. Wat doe je met andere feestdagen? Pas dit principe toe op de Ramadan.

• Vraag je klanten wat zij willen; zij kunnen je vertellen wat nu aanslaat qua aankleding en assortiment.

Ramadan begint dit jaar op 18 juni, het Suikerfeest start 17 juli.