TOP

Het gaat slecht met couture

Steeds meer consumenten wenden zich tot H&M, Zeeman en de rommelmarkt wat leidt tot massaontslagen bij Chanel, Dior die thuis showt, Dolce & Gabbana met 20 procent korting, en Christian Lacroix die vorige week na een laatste show in New York het doek liet vallen, onder luid gesnotter, meldt de Pers vandaag.

Ook in Nederland gaan veel modebedrijven failliet, winkelstraten lopen leeg, vooral de duurdere. De Ondernemersvereniging Fashion & Museum District kwam begin deze maand niet voor niets met een ‘luxury planner’ om rijke toeristen naar de PC Hooftstraat te lokken.

Cijfers

Het CBS meldde deze week dat de omzet van detailhandelaren in mei het sterkst is gedaald sinds 2000 en het aantal faillissementen is in juni met ruim 60% toegenomen, wat er voor zorgt dat in de eerste zes maanden van dit jaar al bijna evenveel faillissementen zijn uitgesproken als in heel 2008.

Volgens Modint wordt het komend najaar nog erger. “Het aantal faillissementen zal verder toenemen. Dat heeft een sneeuwbaleffect op de hele mode-industrie. De consument koopt meer online,” zegt een woordvoerder van de brancheorganisatie voor mode en textiel.

Amsterdam International Fashion Week

Morgen gaat de elfde editie van de Amsterdam International Fashion Week van start, die ondanks de gemeentelijke subsidiestop nog steeds staat. Dankzij hoofdsponsor Fortis groeit de Fashion Week zelfs: Naast mode is er tijdens de komende Fashion Week een businessprogramma met masterclasses, trainingen en pitches van onder andere innovatieadviseur Syntens en Fortis zelf.

“Door de crisis is het doel van de Fashion Week nu het verbinden van ontwerpers en bedrijfsleven,” vertelt AIFW-directeur Merle Deterink. Het is de bedoeling dat ontwerpers via het businessprogramma meer leren over de Kamer van Koophandel en btw-nummers, zakelijke presentaties aan investeerders en businessmodellen. Volgens ontwerper Daryl van Wouw is dat hard nodig: “Op de academies leren ze ons daar helemaal niets over!”

De directeur commercial banking bij Fortis, H.J. Stuyling de Lange, schat dat de omzet in de modebranche dit jaar met 20 tot 30 procent zal dalen ten opzichte van vorig jaar. “We willen nu de grote hobbels die er zijn kleiner maken,” vertelt hij over het businessprogramma tijdens AIFW. “En we zeggen niet alleen: ‘Ontwerpertje doe eens iets’, maar we zeggen ook tegen het bedrijfsleven: ‘Investeer in ontwerpers, anders worden ze later je concurrent.'”

Volgens Merle Deterink moeten de krachten gebundeld worden: “We zijn onder meer naar de Bijenkorf en Maison de Bonneterie gegaan en hebben meer inkopers dan ooit uitgenodigd. Het moet nu uit samenwerking komen.”

Ontwerpers

Niet alleen winkels en leveranciers hebben het moeilijk, vooral de ontwerpers hebben veel last van de crisis. Designer Addy van den Krommenacker vertelt: “Ik verkocht veel aan Kazchstan, Dubai en Rusland, maar dat is stilgevallen. En mensen die normaal binnen tien dagen betalen moet ik nu achter de broek zitten.”

Naast de gevestigde namen hebben ook jonge en startende ontwerpers het zwaar. “Winkels kopen minder in en orders worden afgezegd,” zucht startend ontwerper Matthijs van Bergen. “Ik hoopte dat de crisis bezinning zou brengen, dat mensen zouden kiezen voor kleding met meer levensduur en niet voor H&M. Maar men wil alleen maar goedkoop.” Van Bergen showt tijdens Prelude, de show voor startende ondernemers die door geldgebrek nu maar half zo groot is, zonder catwalk. “Tijdens de vorige Fashion Week bezuinigde ik op stof, nu op presentatie. Het is even tanden op elkaar,” zegt de ontwerper.

Angelique Westerhof, directrice van de Dutch Fashion Foundation vertelt over andere jonge ontwerpers die leiden onder de crisis: “Mada van Gaans heeft een stap terug gedaan en richt zich op interne organisatie. Net als Sjaak Hullekes. Marcha Hüskes heeft zich teruggetrokken uit de fashionweek, net als Jan Taminiau en Joline Jolink heeft haar koffers gepakt in New York.”

Ook de modellenbureaus, de visagisten en stylisten voelen nu tegen Fashion Week aan dat er bezuinigd wordt, zegt Westerhof. “De vraag is of wij in die krater komen waarin Amerika zit. Alle ballen worden in de lucht gegooid en het is afwachten waar ze vallen en wie ze vangen.”