TOP

‘Herkomst kleding doet er niet toe’

Uit het Nationaal Duurzaamheidsonderzoek dat gehouden is onder 1159 Nederlandse consumenten blijkt dat slechts 28 procent van de consument bij het kopen van kleding aandacht heeft voor de productie ervan.

Het Nationaal Duurzaamheidsonderzoek werd in december 2013 uitgevoerd door de stichting 1.000.000 druppels. Van de 1159 consumenten die meededen aan het onderzoek zegt slechts 28 procent regelmatig bezig te zijn met de herkomst van kleding. Maar acht procent geeft aan hier altijd mee bezig te zijn.

Geen verantwoordelijkheidsgevoel
Toch blijkt dat 90 procent van de deelnemers duurzaamheid belangrijk of zeer belangrijk vindt, zegt Sander Haas, initiatiefnemer van 1.000.000 druppels. “Als je kijkt naar milieugerelateerde onderwerpen zie je dat mensen zich bewust zijn van hun eigen gedrag. Energie- en waterbesparing liggen goed op het netvlies van de consument. Maar zij voelen zich nog weinig verantwoordelijk voor wat er verderop in de keten gebeurt.”

Doel 1.000.000 druppels
Het project 1.000.000 druppels stelt zich tot doel om een miljoen mensen duurzamer te maken. “Wij gebruiken de uitkomsten van dit onderzoek om de ruim 400.000 mensen die we bereiken, duurzamer te laten leven”, zegt Haas. “Focus voor het komende jaar is om mensen meer bewust te maken van de herkomst van producten. 1.000.000 druppels zal in 2014 nadrukkelijk de samenwerking zoeken met partners in de kleding- en voedingsketen en organisaties als Max Havelaar.”