TOP

Hema x Moam: “De Hema-vrouw is onze doelgroep” [interview] *

Vrijdag 26 september lanceert Hema de Moam voor Hema-collectie in Amsterdam. De verwachtingen zijn hooggespannen, over een volgende samenwerking wordt al voorzichtig gefantaseerd. “Wellicht gaan we die dan ook in het buitenland verkopen.”

Voor de eerste keer werkt Hema samen met ontwerpersgroep Moam. De Moam voor Hema-collectie is vanaf maandag 29 september te koop en wordt vrijdag 26 september gepresenteerd aan de pers. Textilia sprak met Rob van Thiel, Manager Design Hema, over de samenwerking.

Hema wil niet concurreren met modeketens als H&M en Primark. Waarom dan toch de fashionable samenwerking met Moam?

Van Thiel: “Hema focust op basics. Basics heb je op elk modeniveau. De collectie van Moam voor Hema bestaat uit basics die vernieuwend zijn door kleur of vorm. De materialen en vormgeving zijn anders dan ‘gewone’ basics. De collectie is wel nog bedoeld voor een brede doelgroep.”

Wie is de doelgroep?

“De Hema-vrouw is onze doelgroep. De Hema-vrouw heeft geen bepaalde leeftijd, maar wel een bepaalde mentaliteit. Die is ‘alledaags bijzonder’ willen zijn. Dat wordt benadrukt met de collectie, die op heel veel verschillende manieren kan worden gecombineerd. Door het combineren van de basics kan een veel spannendere look worden gecreëerd.”

moam2

Kun je iets meer over de collectie vertellen?

“Moam voor Hema is een basiscollectie. Met alle 20 items zou je drie weken op vakantie kunnen en er elke dag anders uit kunnen zien. De collectie bevat voor het grootste deel vrouwenmode, een kleiner deel mannenmode, en een deel uniseks, zoals het bomberjack. Er zit een colbert en pantalon bij, maar ook een blouse, little black dress en kokerrok. En vergeet natuurlijk ook de oversizes knits en het rookworstenshirt niet! De items zijn ongeveer 30 procent duurder dan ‘normale’ Hema-items.”

Hoe is de collectie tot stand gekomen?

“De collectie is ontworpen door vier Moam-ontwerpers: Dewi Bakker, Sanne Faber, Julie de Ruijter en Tess van Zalinge. Deze ontwerpers zijn door Martijn Nekoui bij elkaar gezet en hebben bepaalde richtlijnen gekregen om de collectie te maken. ‘Bijzondere eenvoud’ bijvoorbeeld. De kleding moet – echt Hema – het dagelijks leven leuker en makkelijker maken,  door eindeloos te kunnen combineren zijn. De ontwerpers zijn hierin begeleid door experts.”

Waarom werkt Hema samen met Moam?

“We willen design onder de aandacht brengen, gecombineerd met kwaliteit en een goede prijs. We zijn een goed designland, maar dat sneeuwt soms onder. Zonde! Daarom organiseren we ook de Hema ontwerpwedstrijd. Met de collectie van Moam voor Hema willen we bovendien een jonge(re) doelgroep bereiken. Daarom speelt online ook een grote rol.”

moam3

Is de collectie ook online te koop?

“Naast 200 fysieke Hema-winkels wordt de collectie ook online verkocht. In de kleinere Hema-winkels  is alleen een ‘merchandise-pakket’ aanwezig. Dat bestaat uit kleinere Moam voor Hema-items, zoals een opschrijfboekje, een sjaal en een beanie. Voor de overige artikelen verwijzen we de consument door naar de webshop.”

Komt er een volgende samenwerking met Moam?

“Daarover is Hema al in gesprek met Moam. Het zal in ieder geval geen zomercollectie worden, maar meer kan ik nog niet zeggen. Wellicht dat een volgende collectie dan ook in het buitenland verkocht zal gaan worden. Uit België hebben we al verschillende reacties gekregen op de Moam voor Hema-collectie. Men vindt het jammer dat de collectie daar niet verkocht wordt.”

Update [29 september 2014]

De Moam voor Hema-collectie is sinds maandag 29 september 2014 te koop. Het rookworstenshirt was nog dezelfde dag uitverkocht op de webshop. De modeshow van Hema, waarmee de collectie vrijdag 26 september 2014 aan de pers werd getoond, werd druk bezocht. Naast de kleding kon het publiek ook genieten van tompoezen en rookworstensushi. Bekijk hieronder het filmpje dat blogger Sharon van de presentatie maakte.

Lees ook: Hema wil uitbreiden