TOP

Hema haalt campagne offline na kritiek RVD

Op verzoek van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft de Hema hun reclamecampagne voor ‘onesies’ offline gehaald. In de campagne werd gebruikt gemaakt van de gezichten van Amalia, Alexia en Ariane.

In aanloop naar Koningsdag bedacht Hema een ‘ludieke’ reclamecampagne. Nieuwsbrief-abonnees van Hema ontvingen een reclamemail met daarin een foto van drie meisjes in een zogeheten kinder-onesie. De meisjes hebben maskers op met daarop de gezichten van prinses Amalia, prinses Alexia en prinses Ariane. Op verzoek van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) heeft de Hema de reclame nu echter offline gehaald.

Conflict

Hema heeft voor de reclame niet om toestemming gevraagd van de RVD. Het Nederlandse warenhuis ging er niet vanuit dat de actie problemen zou veroorzaken, omdat de reclame-uiting geen negatieve lading zou hebben. Na het versturen van de betreffende nieuwsbrief werd Hema echter direct opgebeld door de RVD. Deze kon de reclame niet waarderen en heeft Hema verzocht de campagne offline te halen. Hema heeft aan dit verzoek gehoor gegeven.

Over de grens?

Met de reclame heeft Hema de grens van het portretrecht opgezocht door foto’s van de drie prinsesjes te gebruiken. Een geportretteerde kan zich tegen een publicatie van zijn of haar portret verzetten indien de geportretteerde een ‘redelijk belang’ heeft dat de publicatie in de weg staat. Volgens de RVD is dit het geval. Het gebruik van de maskers zou in strijd zijn met de Koninklijke waardigheid en is te beschouwen als reclame.

Lees ook: Duthler mag in reclame verwijzen naar strafbaar gedrag