TOP

Helft van consumenten koopt sneller door waardebon

51 procent van de consumenten heeft wel eens een waardebon gebruikt voor een product dat hij anders niet zou kopen. Dat blijkt onder andere uit het Nationale Waardebonnen Onderzoek 2013.

Het onderzoek werd gehouden onder 506 respondenten van affiliatemarketingbedrijf Affilliprint. Verder blijkt uit het onderzoek dat 32 procent de laatste jaren vaker waardebonnen gebruikt. 58 procent gebruikt de kortingsbonnen even vaak en 10 procent benut deze juist minder. 21 procent zegt een ‘waardebon-vriend’ te zijn, waarbij de interesse voor bepaalde producten wordt gewekt door waardebonnen, waarna ze tot aankoop overgaan.

Internetvouchers erg populair
Waardebonnen voor eten en drinken zijn het meest geliefd, gevolgd door de sectoren mode, accessoires, reizen, huis en tuin. Het meest gewaardeerd zijn vouchers via de e-mail. 85 procent noemt deze nuttig tot zeer nuttig. Op de tweede plaats komen gedrukte waardebonnen die als bijlage bij een pakket zitten. Mobiele kortingscoupons via een QR-code zijn met 29 procent het minst populair.

Reden voor geen gebruik
Een te hoog minimumbedrag is voor 63 procent de reden om de kortingsbon niet te gebruiken. Ook permanente aanbiedingen van 50 procent zorgen niet voor meer verkochte producten, omdat consumenten een goede verhouding willen tussen een realistische en aantrekkelijke besparing. Gemiddeld verwacht de consument in elke sector 25 procent korting en in de mode- en accessoiresbranche verwacht men zelfs een prijsvermindering van 30 procent.