TOP

Helft begroting Mode Biënnale binnen, sieraden van Angelina Jolie en warenhuizen populair [nieuwsoverzicht]

De Arnhem Mode Biënnale heeft de helft van de begroting binnengehaald, Angelina Jolie ontwerpt een juwelenlijn voor het goede doel en warenhuizen winnen aan populariteit.

Helft begroting Arnhem Mode Biënnale is binnen
Drie miljoen euro is de begroting van de Arnhem Mode Biënnale (AMB) die in 2011 moet plaatsvinden. De helft is inmiddels binnengehaald waaronder subsidies van gemeente en provincie en de bijdrage van hoofdsponsor AkzoNobel. Bestuursvoorzitter van de AMB, Medy van der Laan vertelt aan dagblad De Gelderlander: “Onze minimale begroting is 2,6 miljoen euro, dus we hebben enige ruimte. Dat we van sommige fondsen wellicht minder krijgen dan aangevraagd, hebben we ingecalculeerd”, zegt Van der Laan. “De komende maanden zal het erom spannen. Dat wisten we van tevoren. Landelijke fondsen en sponsors laten niet lang vooraf weten of en hoeveel geld ze geven.” De AMB kan niet meer gebruik maken van de gemeentelijke garantiesubsidie waardoor het mode-event bij tegenvallende inkomsten uit sponsor- en fondswerving in gevaar kan komen. Eigen inkomsten uit kaartverkoop zouden deze keer meer moeten opbrengen: zo’n drie tot vier ton, in plaats van twee ton.

Angelina Jolie ontwerpt nieuwe sieradenlijn
Actrice Angelina Jolie brengt samen met designer Robert Procop een juwelenlijn op de markt. De opbrengst van de collectie sieraden gaat naar het goede doel Education Partnership for Children of Conflicts waarvan Jolie medevoorzitter is. Deze liefdadigheidsorganisatie zet zich in voor onderwijs in conflictgebieden. De sieraden van de Robert Procop Exceptional Jewels-collectie worden verkocht via de klantenkring van de ontwerper.

Warenhuis steeds populairder in Nederland
Consumenten waarderen warenhuizen steeds meer. Ze typeren deze als sfeervol, modern, vertrouwd, geordend en herkenbaar. Dat blijkt uit het onderzoek Consument en Warenhuis 2010, uitgevoerd door Bureau van der Weerd, een adviesbureau gespecialiseerd in winkelplanning. Opvallend is dat het funshop-gehalte bij vooral V&D en de Bijenkorf is toegenomen. Warenhuizen zijn belangrijk voor het functioneren van recreatieve winkelgebieden maar niet meer de belangrijkste trekkers. Warenhuizen moeten dan ook op hun hoede blijven.

“Er wordt weliswaar verwacht dat het warenhuisbezoek zich de komende jaren langzaam herstelt, maar het niveau van de jaren negentig zal niet meer worden bereikt”, meldt Jeroen van der Weerd, oprichter/eigenaar Bureau van der Weerd aan Retailnews.nl. “Daarvoor is de concurrentie- en innovatiekracht van nieuwe trekkers als H&M, Mediamarkt, We of Zara te groot. Het horecadeel van het warenhuis blijft belangrijk. Niet alleen waar het gaat om horecaomzet, maar ook wat betreft het verblijfsduurverlengend effect. Dit werkt positief door in de vloerproductiviteit van de detailhandel in een winkelgebied.”