TOP

HBD-rapport: Het Nieuwe Winkelen

Het koopgedrag van consumenten verandert de komende jaren ingrijpend, met name door het gebruik van nieuwe technologie. In het rapport Het Nieuwe Winkelen van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) vinden retailers handige handvatten om hier optimaal op in te spelen.

Het Nieuwe Winkelen betekent volgens het HBD dat de consument overal gebruik maakt van mobiele informatie, continu verbonden is met sociale netwerken en dat ook altijd de locatie van de consument bekend is. Volgens het onderzoek Het Nieuwe Winkelen is het noodzakelijk dat ondernemers hun bedrijfsvoering integraal onder de loep nemen. Het is niet voldoende om te gaan Twitteren of een Facebook account te openen, maar bijvoorbeeld ook dat alle voorraad- en productinformatie digitaal beschikbaar is. Ook is gratis WiFi in de winkel een vereiste voor succes, waarvoor je als winkelgebied gezamenlijk kunt optrekken.

Proefproject 

Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden rond het Nieuwe Winkelen heeft het HBD in Veenendaal een proefproject opgezet. Daar wordt, onder andere in samenwerking met de gemeente en binnenstadsmanagement, gekeken welke mogelijkheden ondernemers hebben. Om de resultaten te presenteren is in Veenendaal het landelijk informatiecentrum gevestigd.

 

Een aantal interessante uitkomsten:

  • Bekijk je omzet niet per winkel of per kanaal, maar integraal per verzorgingsgebied. Gebleken is dat retailers meer online omzet realiseren in een verzorgingsgebied indien zij daar ook fysiek aanwezig zijn. De winkel geldt hier veelal als marketingtool of als servicepunt.
  • Consumenten zijn beter geïnformeerd dan ooit. Het aantal bezoekers in de winkel neemt af, maar het aantal kopers neemt toe.
  • Click & Pick: online bestellen en afhalen in de fysieke winkel. Niet alleen voor uw eigen webshop, maar ook voor andere partijen. Voorwaarde is echter wel om de openingstijden aan te passen aan de wensen van de klant.
  • Order & Collect: laat klanten online reserveren en afhalen in de winkel. Hiermee voorkomt u teleurstellingen bij het winkelen. Het vraagt wel de juiste techniek en veel discipline om altijd de voorraad op orde te hebben en reserveringen goed te registreren.
  • Minder vloeroppervlak nodig, maar wel een hogere omzetsnelheid. Dit kan onder andere door kleinere voorraden en de voorraad beter af te stemmen op de vraag. Belangrijk is een nauwe samenwerking met leveranciers. De voorraad kan in de toekomst zelfs de volledige verantwoordelijkheid van de leverancier worden, maar als retailer zul je dan wel genoegen moeten nemen met een lagere marge, aangezien je ook minder risico hebt.
  • Deskundig personeel en professioneel advies gaat nog belangrijker worden. Gebruik de kennis die u over uw klanten verzamelt ook tijdens het verkoopgesprek. Op basis van een klantendatabase en koophistorie kunt u uw personeel informeren over wat klanten graag kopen en wat bijvoorbeeld hun maat of merk is. Zorg ervoor dat uw klanten altijd probleemloos kunnen ruilen en terugbrengen en geef uw klanten op dit gebied altijd gelijk.

Lees het hele rapport op de website van het HBD. Hier vind je ook een interessante visie op de nieuwe functies van winkelgebieden. De binnenstad voor het recreatief winkelen, de middenstad (buurtwinkelcentrum) voor de dagelijkse boodschappen en de buitenstad voor beleving en afhalen.