TOP

HBD helpt ondernemers met ‘het nieuwe winkelen’

Internet, winkels en mobiele telefoons: de consument gebruikt steeds meer kanalen bij het aanschaffen van een kledingstuk. Het HBD gaat fysieke winkels helpen bij deze ontwikkeling met het project 'Het nieuwe winkelen in de binnenstad'.

“Detaillisten moeten zich realiseren dat zij hun klanten niet meer via één kanaal kunnen bedienen”, meent Jan Willem Janssen, adviseur innovatie bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). “Het nieuwe winkelen, waarbij de klant zich oriënteert via internet, vervolgens de fysieke winkel binnen komt om te kijken en te voelen en binnenkort wellicht gebruik maakt van de mobiele telefoon voor de uiteindelijke aankoop, betekent een revolutie in de detailhandel. Dat is de kern van het nieuwe winkelen, de consument gebruikt een combinatie van kanalen.”

Samenwerken
Het HBD start daarom met het project ‘het nieuwe winkelen in de binnenstad.’ Door samen te werken met andere ondernemers in de binnenstad kunnen fysieke winkels volgens het kenniscentrum voor de detailhandel inspelen op het cross channel koop- en winkelgedrag van de consument. Denk aan een digitaal platform in de binnenstad waarop diensten te vinden zijn, zodat je op je mobiele telefoon aanbiedingen te zien krijgt of wat de omgeving te bieden heeft. Maar Jansen noemt ook een betere samenwerking met groothandels en fabrikanten die nodig is voor bijvoorbeeld het aanleveren van productinformatie.

HBD als aanjager
Inspelen op dit nieuwe koop- en winkelgedrag vereist echter investeringen die voor individuele mkb-ondernemers alleen collectief zijn op te brengen.”De binnenstad met alle ondernemers die hierin actief zijn is zo’n collectief”, aldus Janssen. Omdat het voor ondernemers lastig is een dergelijk project zelf te starten, heeft het HBD de rol van aanjager op zich genomen. Die rol bestaat eruit dat het HBD zorgt voor een gedegen plan voor een ondernemerscollectief. Het HBD financiert het maken van dat plan en begeleidt het proces. Vervolgens moeten ondernemers, gemeenten en telecomproviders samen het plan realiseren.”

Draadloos internet
Het project ‘het nieuwe winkelen in de binnenstad’ moet duidelijk maken wat zo’n plan precies moet bevatten om succesvol te zijn. Volgens Janssen zal draadloos internet voor de gehele binnenstad zeker een element zijn. “Via draadloos internet kan een consument straks precies zien welke ondernemers welke aanbieding heeft. “Ook een sms-dienst mag niet ontbreken.” Verder denkt Janssen aan een dienst die productinformatie levert.

Start van het project
Er is niet bekend welke binnenstad als eerst met het project begint. Het HBD zegt momenteel in gesprek te zijn met een aantal steden, waarmee in de loop van 2011 een start wordt gemaakt. Daarnaast wordt gekeken of het project ook toegepast kan worden in grote winkelcentra, dorpskernen en kleinere winkelgebieden.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met het HBD of bekijk hieronder de slideshow.