TOP

Harrods gaat de grens over, New Babylon verkocht en aanpassing in de WAB

Warenhuis Harrods gaat een winkel in China openen, gericht op de enorme middenklasse van het land. Verder: winkel- en kantorencomplex New Babylon in Den Haag is voor €170 miljoen verkocht, er komt een documentaire over de sluiting van conceptstore Colette en een aanpassing in de Wet arbeidsmarkt in balans pakt voordelig uit voor werkgevers. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 27 december.

Harrods gaat de grens over

Het Britse luxewarenhuis Harrods gaat een winkel in China openen, in een poging de enorme middenklasse van het land te bedienen. Het wordt de eerste winkel van de retailer buiten het Verenigd Koninkrijk. Dat schrijft Retaildetail. De vestiging wordt volgend jaar geopend en komt in Pudong (Shanghai). De nieuwe winkel richt zich uitsluitend op kapitaalkrachtige particuliere shoppers die ook toegang krijgen tot een bar, een theesalon en exclusieve evenementen georganiseerd door luxemerken. De retailer investeert al tien jaar in China, maar wil met de winkel inspelen op de vraag van klanten naar permanente aanwezigheid in het land. Volgens de retailer komt alle groei in de komende vijf jaar uit Zuidoost-Azië.

New Babylon verkocht voor €170 miljoen

Winkel- en kantorencomplex New Babylon in Den Haag is voor €170 miljoen verkocht. Vastgoedbelegger Corestate heeft via haar dochteronderneming Hannover Leasing het complex in Den Haag gekocht van Icon Real Estate, dat sinds 2015 eigenaar was. New Babylon werd gebouwd in 1978 en werd eind 2013 heropend na een grootscheepse renovatie van zes jaar. Het winkelcentrumgedeelte werd echter geen succes. Na het faillissement van de Fashion Factory Outlet begin 2017 verliet de een na de andere retailer het winkelcentrum, waaronder Coolcat, Vero Moda, Only, Jack & Jones en The Dutch Tailors. Er zou te weinig aanloop zijn. De focus werd verlegd van minder winkels naar meer kantoren en horeca. Icon Real Estate transformeerde het tot een full-servicecomplex met een groot conferentie- en vergadercentrum, fitnessfaciliteiten en restaurants.

Wet arbeidsmarkt in balans aangepast

Artikel 4.2 uit de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans, die per 1 januari 2020 ingaat, wordt aangepast. De uitloopperiode van zes maanden wordt uit de cao gehaald, waarmee de hoge WW-premie voorkomen wordt. Dat zit zo: in de cao is opgenomen dat werkgevers meer of minder gewerkte contracturen van werknemers in een uitloopperiode van zes maanden mogen compenseren. Deze optie maakt zo’n contract echter tot oproepcontract, en daarover dragen werkgevers volgens de WAB een hogere premie af. Als werkgevers echter schriftelijk met werknemers afstemmen dat ze geen gebruik (meer) maken van deze uitloopperiode (en in plaats daarvan eventuele gewerkte overuren aan het einde van de betaalperiode uitbetalen), is de lage WW-premie van toepassing. De wijziging gaat volgens Inretail zo snel mogelijk in, in ieder geval in januari 2020. Meer informatie vind je hier.

Documentaire over sluiting Colette

De Franse regisseur Hugues Lawson-Body komt in 2020 met een documentaire over de laatste maanden van conceptstore Colette in Parijs, ‘Colette mon amour’. Lawson-Body volgde oprichter Colette Roussaux en haar dochter Sarah Andelman vanaf de aankondiging van de sluiting in december 2017 tot aan de laatste dag in 2018. In de documentaire komen onder meer Virgil Abloh, Kanye West en Pharrell Williams aan het woord. Laatstgenoemde omschrijft Colette als ‘de plek waar je naartoe ging als je de toekomst wilde kopen’. Roussaux wilde stoppen op het hoogtepunt, schrijft WWD, die een sneak preview kreeg. “Met de opkomst van het internet en alle nieuwe manieren van consumeren wilde ik niet toezien hoe de winkel langzamerhand leger zou worden en achteruit zou gaan”, licht ze in de documentaire toe. “Niet na al het harde werk dat we erin hadden gestopt.”

Luistertip: Roland Kahn over ‘clicks and bricks’

Is het beter om te investeren in bricks of in clicks, met andere woorden, in fysieke winkels of de online verkoop? Dat bespreekt BNR met modeondernemer Roland Kahn, de eigenaar van America Today, Coolcat en MS Mode. “Er komen steeds moderne en makkelijkere vormen om de consument te bedienen”, stelt hij. “De grote vraag is wat er met de winkelsteden gaat gebeuren.” Niet alleen de internetverkoop, maar ook sociale en economische omstandigheden hebben het de binnensteden volgens Kahn moeilijk gemaakt. Denk aan een uurprijs van 7 euro om in een centrum te parkeren. “Dat staat in schril contrast met het feit dat je in discounters spijkerbroeken van twaalf euro kan kopen. De verhoudingen zijn totaal zoek.”

Foto: David Iliff/CC-BY-SA-3.0