TOP

Grote winkelsteden nog sterker in 2011

Crisis of niet, de vier grote steden wisten een huurprijsgroei voor eersteklas winkelvastgoed te realiseren. Dit constateert vastgoedadviseur CBRE in de nieuwste MarketView Dutch Retail Market.

De positie van de vier grote steden in Nederland (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) is volgens CBRE in 2011 alleen maar sterker geworden. Dit komt door de blijvende vraag van retailers naar grote winkelpanden op A1-locaties voor flagship- en brandstores. Denk hierbij aan formules als Primark, Zara en The Sting.

Fun 

Winkelketens richten zich volgens het rapport op de sterkste locaties die een duidelijke identiteit als ‘fun’, ‘run’ of ‘goal’ winkelgebied uitstralen. Het gevolg is dat het totale aanbod in 2011 met 15% steeg tot een niveau van ruim 2,9 miljoen vierkante meter.

Leegstand

Dit algemene cijfer verhult echter de grote lokale verschillen die door de concentratietrend zijn ontstaan. Met name winkelstraten buiten het kernwinkelgebied zien de leegstand sterk stijgen.

Afhaalpunten

Volgens CBRE niet persé reden tot zorg. Deze ontwikkeling biedt kansen voor nicheformules, zoals speciaalzaken, etnische supermarkten, kappers en cateraars. De toenemende populariteit van online winkelen kent een spin-off in de vorm van een behoefte aan afhaalpunten. Juist omdat bereikbaarheid voor deze afhaalpunten zeer belangrijk is, lijken lege winkels buiten het kernwinkelgebied een oplossing.