TOP

Zalando opent meer fysieke winkels, Ganni en Juicy Couture werken samen en politieke statements tijdens Berlin Fashion Week

Zalando heeft in Berlijn de dertiende fysieke winkel geopend. En modemerken Ganni en Juicy Couture hebben samen een capsulecollectie gemaakt. En de afgelopen Berlin Fashion Week bevatte niet alleen een modeboodschap, maar ook een politieke. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 29 maart 2022.

Hoofdbeeld: Berlin Fashion Week/Getty for Nowadays

About You boekt grote omzetstijging, maar wel met verlies

De Duitse online retailer About You Holding heeft de jaaromzet in afgelopen boekjaar (dat liep tot en met 28 februari 2022) met 48,3 tot 50,5 procent zien toenemen tot 1,73 tot 1,76 miljard euro. Dat blijkt uit de bekendmaking van de voorlopige jaarcijfers. De omzetgroei werd aangedreven door nieuwe innovaties in de webshop (zoals personalisering van het assortiment of live shopping-shows), samenwerkingen met influencers en beroemdheden en uitbreiding naar Zuid-Europa en Scandinavië. Wel werd een verlies (EBITDA) van 60 tot 70 miljoen euro geboekt, door de investeringen in de webshop, marketing, nieuwe markten en uitbreiding van de B2B-activiteiten. De groep verwacht in boekjaar 2023-2024 break-even te draaien en 2 jaar later de omzetdoelstelling van 5 miljard euro te halen. De definitieve jaarcijfers worden op 24 mei bekend gemaakt.

Zalando opent meer fysieke winkels

Zalando heeft in Berlijn de dertiende fysieke winkel geopend. De winkel zit vlakbij de bekende winkelstraat Kurfürstendamm en telt meer dan duizend vierkante meter, verdeeld over vier verdiepingen. Met de opening viert de retailer het tienjarig jubileum van Zalando Outlets, die allemaal in Duitsland te vinden zijn. Precies tien jaar geleden opende de eerste winkel in Berlin-Kreuzberg. De kledingstukken die in de Zalando Outlets worden verkocht zijn restanten en retouren uit de webshop of de Lounge shopping club, zoals losse maten of oude collecties. Zo leveren de winkels een belangrijke bijdrage aan Zalando’s visie om een ​​duurzamer modeplatform te zijn. Zalando wil in de toekomst nog meer fysieke winkels openen. Er staan al twee openingen gepland in Neurenberg en München.

Selfridges opent winkel in metaverse

Het Britse warenhuis Selfridges heeft tijdens de eerste Metaverse Fashion Week een virtuele winkel geopend in metaverse-omgeving Decentraland. Vorige week was de allereerste Metaverse Fashion Week (van 23 tot en met 27 maart 2022), georganiseerd door 3D-platform Decentraland. Op het programma stonden virtuele modeshows, afterparty’s, panelgesprekken en shopping events van meer dan 60 merken, ontwerpers en artiesten. Daaronder grote namen als Etro, Philip Plein en Dolce & Gabbana. De metaverse staat hoog op de agenda in de modewereld. Onlangs zetten ook H&M, Forever 21, Zara, Benetton, Mango, Pull & Bear, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger en Nike er hun eerste stappen. Textilia’s trendwatcher Jan Agelink noemde zijn presentatie voor winter 2022-2023 zelfs The Metaverse, verwijzend naar het universum waar de fysieke en digitale wereld samensmelten.

Ganni en Juicy Couture werken samen

Het Deense modemerk Ganni en het Amerikaanse Juicy Couture hebben samen een capsulecollectie gemaakt voor zomer 2022. Vanaf morgen is de collectie te koop in de webshops van beide merken en in de Ganni-winkels. De collectie bestaat uit dertien items, waaronder het iconische Juicy Couture velours joggingpak in verschillende kleuren. Het merklogo van beide merken staat centraal in de collectie, met T-shirts, jurken, tops, leggings en petten. Zo is er een allover logoprint met beide merken en zijn beide merknamen in strass op de joggingpakken aangebracht. De collectie is gemaakt van biologische en gerecyclede materialen.

Berlin Fashion Week in teken van solidariteit met Oekraïne

De afgelopen Berlin Fashion Week van 14 tot en met 20 maart 2022 bevatte niet alleen een modeboodschap, maar ook een politieke. Het programma omvatte fysieke catwalkshows in Kraftwerk, aangevuld met hybride en digitale panelgesprekken die zich richtten op een duurzamere toekomst van mode en het nieuwe begrip van luxe, maar ook op de huidige situatie in Oekraïne. Er waren verschillende winkelinstallaties en evenementen in de stad, die consumenten toegang gaven tot de modeweek. Veel deelnemende retailers schonken gedurende de week tien procent van de omzet aan Oekraïne en fungeerden als inzamelpunt voor hulpgoederen. De modeweek werd geopend door de Finse ontwerpster Sofia Ilmonen, winnaar van de Mercedes-Benz Sustainability Award. De week werd afgesloten door de Kievse ontwerper Jean Gritsfeldt. Door de oorlog die momenteel in zijn thuisland woedt, kon hij zijn modeshow niet zelf organiseren. Met hulp van het netwerk van Fashion Revolution en Sustainable Fashion Matterz werd zijn collectie klaargemaakt voor de show, die begon met een emotionele videoboodschap van Gritsfeldt. “Vandaag is niet het moment om over mode te praten. Want als je je verbergt voor bommen in bunkers, metro’s of kelders, maakt het niemand uit wat je draagt”, zei hij vergezeld van het geluid van sirene-alarmen. Tijdens de modeweek presenteerden 165 vooral Duitse, opkomende ontwerpers hun collecties, maar er deden ook gevestigde namen mee, zoals Lala Berlin en Trippen. Volgend seizoen vindt de Berlin Fashion Week plaats van 5 tot 10 september 2022.

Foto’s: Berlin Fashion Week/Getty for Nowadays