TOP

Grote Nederlandse merken afwezig bij Pitti Uomo *

Tijdens de zomereditie van de Pitti Uomo in Florence zijn dit jaar relatief weinig Nederlandse labels te vinden. Ook zijn er twee opvallende afhakers.

Hoewel de Pitti Uomo ieder seizoen groeit in het aantal merken en de bezoekersaantallen, lijken de grote merken de beurs steeds vaker links te laten liggen. Niet alleen bekende Italiaanse mannenmodemerken als Corneliani en Canali zijn al jaren niet meer op de beurs te vinden, ook grote Nederlandse merken kiezen voor andere beurzen of eigen shows om hun collecties te tonen.

Andere focus

Zo kiest Van Gils al een paar seizoenen niet meer voor de Pitti, maar dit seizoen is ook G-Star afwezig. Opvallend, want het jeansmerk had voorheen een enorm eigen paviljoen op het beursterrein. In een officiële verklaring zegt G-Star hierover het volgende: “Na lange overweging heeft G-Star besloten niet bij de 88-ste editie van de Pitti Uomo aanwezig te zijn. Dit heeft te maken met de strategische plannen van G-Star op de lange termijn en niets met de organisatie van de Pitti Immagine zelf.”

Geen Chasin’

Volgens G-Star heeft de beslissing te maken met het veranderende gedrag van consumenten en de veranderingen in de markt. “We willen onze retail-klanten direct benaderen met tailor-made services. Om dit mogelijk te maken, moeten we ons volledig richten op de consument en interactieve marketing.” Een andere opvallende afwezige is Chasin’, het jeansmerk dat in januari 2015 zijn debuut maakte op de Pitti. Een mogelijke verklaring voor de afwezigheid is de doorstart van de Bread & Butter in Berlijn deze zomer, waar Chasin’ voorheen altijd aanwezig was.

Vooral kleine labels

De Nederlandse merken die wel van dinsdag 16 t/m vrijdag 19 juni op de Pitti staan, zijn – op een paar grote namen na – vooral jonge, relatief kleine labels:

Black Rabbit
Circle of Gentlemen
Filling Pieces
GoodPeople
Jupe by Jackie
Kings of Indigo
Maison Scotch
Maruti
Mason Garments
Mipacha
Motherson by SeeMe
Ontour
Scotch&Soda
Vico
Wahts
Welter Shelter