TOP

Groenlinks-jongeren in actie tegen Suitsupply-campagne

De nieuwe campagne van mannenmodemerk Suitsupply houdt de gemoederen nog steeds flink bezig. Dit keer komen Groen Links-jongeren in opstand.

Dwars, de jongerenorganisatie van Groen Links, lanceerde dinsdag een ludieke actie tegen de in opspraak geraakte reclamecampagne van Suitsupply.

Onder de naam ‘Suit Supply Reversed’ verspreidt Dwars door het hele land affiches. Op de posters zijn, in plaats van schaars geklede vrouwen, halfnaakte mannen te zien met daaronder de tekst ‘What do you think?’.

“Plaything”

De actie, een initiatief van Dwars, Doetank Peer, Emancipator en het tv-programma Jan Rijdt Rond, heeft als doel “mensen aan het denken te zetten”. Dit heeft Lyle Muns, de voorzitter van Dwars aan AT5 gezegd. “Want zulke campagnes worden altijd gevoerd met vrouwen, nooit met mannen.”

Volgens Fokke de Jong, CEO van Suitsupply, is het nooit opzet is geweest om controverse te veroorzaken met de nieuwe ‘Play Toy’-campagne. Dit vertelt hij in een video op de site van Adformatie: “Normaal gesproken wordt de man in de pakkenwereld de man als playboy neergezet,’ vertelt De Jong aan Adformatie. “Wij dachten: we draaien het om en maken er een ‘plaything’ van. Dat vonden we gewoon een leuk idee.”

Doodsbedreiging

De campagne van Suitsupply veroorzaakte direct na zijn release grote ophef. Vooral feministische vrouwen vonden de foto’s met halfblote vrouwen waar kleine mannen op paraderen ‘seksistisch’. De Jong kreeg zelfs te maken met een doodsbedreiging.

In 2010, 2014 en 2015 was het mannenmodemerk ook al onder vuur vanwege campagnes met topless modellen.