TOP

Groeigeld voor Suitsupply, nieuw outdoorretailconcept in de maak en Levi Strauss wil terug naar de beurs

Suitsupply krijgt tientallen miljoenen euro’s groeigeld van een investeerder voor de financiering van verdere uitbreiding. ANWR-Garant heeft een nieuw retailconcept ontwikkeld voor outdoorwinkels. En in Diesels nieuwste reclamecampagne ‘Be A Follower’ steken influencers de draak met zichzelf. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 14 februari 2019.

Groeigeld voor Suitsupply

Investeerder NPM Capital steekt tientallen miljoenen euro’s in Suitsupply voor de financiering van verdere uitbreiding. Dat zegt oprichter Fokke de Jong in het FD. Hij ziet nog veel ruimte voor internationale groei, vooral in het Verre Oosten. Vergeleken met Noord-Amerika, waar al vijftig winkels zijn, is de positie in China met zes winkels nog bescheiden. Hij denkt dat een verdubbeling van het aantal winkels daar dit jaar haalbaar moet zijn. Ook in Europa kan het bedrijf nog groeien, vooral in Frankrijk en Duitsland. De Jong zegt verder tegen het FD dat het bedrijf in 2018 bijna driehonderd miljoen euro omzet draaide en in álle twintig landen waar het actief is winst boekte. Het verlies van ruim elf miljoen euro in 2017 hing samen met de hoge kosten van onder meer nieuwe openingen. Suitsupply heeft in totaal 110 winkels in Europa, de Verenigde Staten en China. NPM Capital is sinds 2017 als investeerder betrokken bij Suitsupply.

ANWR-Garant ontwikkelt outdoorconcept

Retailserviceorganisatie ANWR-Garant heeft een nieuw retailconcept ontwikkeld voor zelfstandige outdoorwinkels. Dat meldt Retailtrends. De naam van het nieuwe concept wordt binnenkort bekendgemaakt. Centraal staat een keurmerk en een gezamenlijke website, waar het concept wordt uitgelegd en kan worden doorgelinkt naar de websites van aangesloten retailers. Verder komt er een gepersonaliseerd magazine, marketing via social media, financiële ondersteuning en inkoopvoordelen. De naam van het retailconcept komt niet prominent op de winkelpui te staan, maar het is de bedoeling dat retailers hun eigen identiteit behouden. Er zouden al gesprekken lopen met een vijftal sportondernemers die bij het bestaande samenwerkingsverband Fair Play zijn aangesloten. Ook een handvol niet ANWR-leden zou op het punt staan zich aan te sluiten. ANWR-Garant vertegenwoordigt in Nederland ruim 450 leden, waarvan driehonderd in de schoenenbranche en 150 in het sportsegment. De organisatie voert onder meer de formule Sport 2000 in Nederland.

Levi Strauss wil terug naar de beurs

Jeansbedrijf Levi Strauss wil na meer dan dertig jaar terug naar de beurs, en wel de New York Stock Exchange. Dat blijkt volgens Business of Fashion uit documenten die het bedrijf deze week heeft ingediend bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC. De aandelen zouden moeten worden verhandeld onder de naam Levi. Het bedrijf wil met een beursgang 100 miljoen dollar ophalen. Levi Strauss maakte in 1971 ook al een beursgang, maar de nazaten van oprichter Levi Strauss kochten in 1984 alle aandelen weer terug. Nog steeds zijn twee afstammelingen van Levi Strauss, Mimi Haas en Margaret Haas, de grootste aandeelhouder van het bedrijf. Het bedrijf heeft volgens het laatste kwartaalverslag een jaaromzet van 1,59 miljard dollar.

Nieuwste Diesel-campagne rond influencers 

In de nieuwste reclamecampagne ‘Be A Follower’ zet modemerk Diesel influencers en de clichés op social media op een hilarische manier neer. In de campagne komen de echte influencers Jennifer Grace, Kristen Crawley, Elias Riadi en tweeling Amixxa en Ayaxxa voorbij, die de draak steken met hun ‘instagrammable’ leven. Volgens Diesel herkennen zij de overdrijvingen van hun digitale persona en vinden ze een beetje zelfspot prima. Verschillende filmpjes tonen aan dat een het leven van een influencer niet altijd over rozen gaat. In meerdere posts tonen de influencers ongemakkelijke situaties, waarbij elke clip vervolgens switcht naar een non-influencer, die zorgeloos, moeiteloos en gemakkelijk leeft in zijn of haar Diesel-jeans. De boodschap is dat de echte macht in handen van de volgers is en je dus eigenlijk beter een ‘follower’ kunt zijn.



Roger Federer in Uniqlo-campagne rond stretchdenim

Vorig jaar strikte retailer Uniqlo tennisster Roger Federer voor een miljoenencontract en afgelopen woensdag werd de eerste LifeWear-campagne onthuld waarin hij de hoofdrol speelt. Het is de eerste wereldwijde campagne van het merk en draait om ‘jeans die de essentie is van comfort’. In de campagne is de tennisster ‘al genietend van het leven’ thuis te zien in de Uniqlo Ezy-jeans. Volgens Federer is jeans zijn favoriete kledingstuk, maar moet kleding wel comfortabel zitten.