TOP

Groei voor online winkeliers en ketens ondanks daling in fashionmarkt

De fashionmarkt daalde volgens GfK in 2012 met 7 procent. Toch zien online winkeliers en ketens wel een groei in deze lastige tijd.

De daling binnen de fashionmarkt heeft volgens GfK twee redenen. Zo is het aantal kledingconsumenten met 2 procent gedaald. Het bevolkingsaantal in Nederland groeit, maar toch zijn er meer consumenten in een jaar tijd die geen kleding kochten. Er werd ook minder uitgegeven aan kleding. Zo werd er gemiddeld 5 procent bezuinigd, doordat er minder gewinkeld werd voor kleding. Ook hadden consumenten te maken met een daling in het beschikbaar inkomen in 2012. Volgens het CBS is dit met 3,2 procent gedaald.

Groei voor ketens
Ondanks de dalingen binnen de markt deden ketens het toch goed afgelopen jaar. De verticaal georganiseerde modeketens zagen hun marktaandeel met 6 procent stijgen. Zij werden ook geconfronteerd met een lichte daling in aantal kledingconsumenten, maar toch is het gelukt om een groter deel van het budget van deze groep naar zich toe te trekken.

Positief jaar voor onlinewinkeliers
De online winkeliers deden het afgelopen jaar ook goed. Dit segment  groeide met 16 procent in marktaandeel. Deze groei werd niet veroorzaakt door het aantrekken van nieuwe consumenten, maar doordat zij een groter deel van hun totale bestedingen binnen dit segment deed. Volgens GfK zijn onlinewinkeliers beter in staat geweest om in te spelen op de behoefte van hun klantengroep.

Cijfers op een rijtje:
– In 2012 hebben minder mensen kleding gekocht: 2% minder kledingconsumenten.
– Consumenten zijn minder gaan uitgeven aan kleding: 5% is er gemiddeld bezuinigd.

5% minder winkelen voor kleding
Consumenten zijn minder vaak gaan winkelen voor het kopen van kleding.

2% lagere prijs per stuk betaald
Zodra consumenten kleding kochten, is er per artikel gemiddeld een 2% lagere prijs betaald.

-De online winkels hadden een groei van 16% in marktaandeel.
-De ketens hadden een groei van 6%.