TOP

‘Groei van luxe mannenmode sterker dan vrouwenmode’

De markt voor luxe mannenmode groeit sneller dan die voor vrouwenmode. De markt wordt competetiever en neigt steeds meer naar streetwear. Dat stelt Business of Fashion in een artikel.

Luxe merken als Louis Vuitton en Balenciaga richten hun pijlen steeds meer op de mannelijke shopper, onder meer met het aantrekken van opvallende ontwerpers. Als voorbeeld wordt Louis Vuitton aangehaald, dat een collectie maakte met dj Virgil Abloh. “Het is meer dan een buzz, het is een diepere trend”, zei Sidney Toledano, hoofd van LVMH’s modegroep. Ook Kering dat met hun snelstgroeiende merk Balenciaga een dikke hit scoorde met een lijn sneakers, zegt dat mannen nu behoren tot de grootste drijvende krachten achter de verkoopcijfers, samen met millennials.

Marktonderzoeksbureau Euromonitor schat dat mannenlijnen het tussen 2017 en 2022 beter zullen doen dan vrouwenlijnen, waarbij de omzet jaarlijks 2 procent groeit. “Dit komt doordat mannen meer nadruk leggen op hun uiterlijk, gevoed door de opkomst van sociale media en kledingvoorschriften voor mannen die wereldwijd soepeler worden,” zegt Marguerite Le Rolland, een consultant in fashion en beauty bij Euromonitor tegen Business of Fashion.

Keerzijde

De groei van casualwear heeft ook negatieve gevolgen. Zo is de markt voor formele kleding gekrompen. De verkoop van mannenpakken in West-Europa daalde tussen 2012 en 2017 met 700 miljoen dollar, blijkt uit cijfers van de Euromonitor-gegevens, in tegenstelling tot de groei van premium jeans.

“De markt voor mannemode is in de afgelopen vijf jaar explosief gestegen”, zei Roopal Patel, modedirecteur van Saks Fifth Avenue. “We zijn gegaan van van het indelen van mannemode in categorieën, naar ontwerpers die kijken naar hoe ze de volledige levensstijl van een man kunnen inrichten, van werk-  tot avondkleding tot weekend- en sportkleding.”