TOP

Groei van het aantal webshops neemt af, de harde daling in aantal winkels afgeremd en Berlin Fashion Week toont solidariteit met Oekraïne

De groei van het aantal webshops neemt af, de harde daling in aantal winkels is afgeremd en Berlin Fashion Week toont solidariteit met Oekraïne. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 4 maart.

Foto: Ivo Antonie de Rooij via Shutterstock

Groei aantal webshops neemt af

De groei van het aantal webshops in Nederland als gevolg van de coronacrisis neemt af. Kwamen er in februari 2021 nog ruim 3.200 webwinkels bij, afgelopen maand waren dat er 1.868. Dat meldt Twinkle. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Toen de coronacrisis uitbrak nam het aantal webwinkels steeds verder toe in ons land: in april 2020 telde ons land nog geen 70.000 webshops, eind vorig jaar waren het er zo’n 95.000. Inmiddels blijft dat aantal al enkele maanden steken. Het aantal neemt nog wel toe, maar niet meer zo hard als voorheen. Dat komt vooral dus door een daling van het aantal starters. Maandelijks komen er rond de 2.000 nieuwe webwinkels bij, ongeveer net zoveel als de periode voor de coronacrisis. Tijdens de crisis lag het aantal nieuw webshops per maand rond de 3.000, met uitschieters naar boven.

Cybex opent winkel in P.C. Hooftstraat

Op de P.C. Hooftstraat in Amsterdam is de eerste winkel van het luxe kinderwagens, -stoelen, -buggy’s en -accessoires-label Cybex geopend. Dat meldt het merk in een persbericht. De flagshipstore van meer dan 185 m2 is verdeeld over twee verdiepingen. De collectie bestaat uit onder meer kinderwagens uit de lifestyle- en modecollecties van bekende designers als Jeremy Scott en Marcel Wanders. “De opening van deze flagshipstore is een belangrijke mijlpaal voor Cybex. Wij zijn blij om onze Nederlandse klanten in Amsterdam de mogelijkheid te bieden om kennis te maken met de stijl en visie van Cybex”, aldus Martin Pos, oprichter en CEO van Cybex.

Rapport: Harde daling aantal winkels afgeremd

De coronacrisis heeft de groei in onlinebestedingen versneld, wat ten koste gaat van het aantal fysieke winkels. Toch is de harde daling in het aantal fysieke winkels vorig jaar enigszins afgeremd. Dat meldt de ABN Amro in het rapport ‘Stand van de retail, retail in economisch perspectief’ van deze maand. Tijdens de coronacrisis is het aantal winkels in veel branches verder afgenomen. Vooral aantal schoenen-, elektronica- en huishoudwinkels lieten wel nog een sterke daling zien.  De trend van minder fysieke retail-locaties in met name de categorieën schoenen, kleding en elektronica was voor het uitbreken van de pandemie al gaande, maar toch is duidelijk te zien dat met name in 2020 het aantal winkels harder afnam dan in de voorgaande jaren, aldus de bank. Het feit dat pure webwinkels als Coolblue juist fysieke brand- en experience stores openen, kunnen deze trend niet keren. Veel retailers zullen in 2020 hebben besloten om de fysieke winkels die er financieel niet goed voor stonden te sluiten, soms ingegeven doordat zij het huurcontract niet tegen alle voorwaarden wilden verlengen. Tevens is een deel ook failliet gegaan. Het aantal faillissementen was echter laag door de geboden overheidssteun. Dit heeft ervoor gezorgd dat in 2021 de afname in het aantal

winkels minder sterk was dan in 2020. Een andere verklaring is dat veel retailers besloten wegens corona de focus te verleggen naar online, andere retailers besloten minder kansrijke locaties te sluiten en investeringen in de webshop deden. De fysieke winkels die binnen de winkelformules overblijven, zijn veelal gericht op het ervaren van de producten en het geven van persoonlijk advies.

Berlin Fashion Week toont solidariteit met Oekraïne

De Berlin Fashion Week wil een duidelijk signaal afgeven en hun steun betuigen aan de Oekraïne wegens de oorlog die is voortgevloeid uit de Russische inval een week geleden. Dat meldt de organisatie in persbericht. De beurs heeft hiervoor de visual opnieuw ontworpen in de nationale kleuren van Oekraïne. Daarnaast zullen organisatoren om donaties vragen, daar zijn ook andere instellingen en netwerken. De Berlin Fashion Week vindt dit jaar voor het eerst plaats in maart, van de 14e tot en met de 20e. De focus van de Berlijnse modeweek ligt op de leidende thema’s duurzaamheid, innovatie en de invloed van verschillende subculturen. Op het programma staan naast modeshows ook tentoonstellingen, mode-installaties, panelgesprekken en tal van side-events.