TOP

Gratis parkeren trekt klanten

Winkeliers in het Britse Cardigan zien hun omzet stijgen door kapotte parkeermeters.

Sinds de parkeermeters in het Britse Cardigan kapot zijn geslagen, komen consumenten massaal naar de stad. Sommige winkeliers hebben daardoor hun omzet met wel vijftig procent zien stijgen. “Dat moet een stimulans zijn voor gemeenten om ook gratis parkeertijden in te voeren”, zegt hoogleraar e-marketing Cor Molenaar in De Telegraaf.

Een paar tientjes

Ook Nijmegen zag de bezoekersaantallen stijgen toen er een storing in het betaalsysteem van de parkeermeters was. Directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland laat aan De Telegraaf weten dat er onderzoek is gedaan in Winschoten waaruit blijkt dat lagere parkeertarieven goed is voor de middenstand. “Consumenten blijven weg als ze bij een bezoekje aan de binnenstad een paar tientjes voor parkeren moeten aftikken”,  zegt Van Golberdinge.

Gratis parkeermaand

Cor Molenaar stelt dat parkeerkosten tegenwoordig een reden zijn om juist niet naar winkels te gaan. In september zal Molenaar dan ook tegenover de Tweede Kamer pleiten voor een gratis parkeermaand in Nederland. Molenaar: “Gemeenten, maar ook winkels kunnen die extra impuls goed gebruiken.”

Uiteenlopende reacties

Onder het artikel bij Retailnews is een flinke discussie gestart door lezers. De één uit zijn verbazing dat hier nu pas over nagedacht wordt terwijl de ander tegen parkeerkostenverlaging is. Zo zegt Ad in Maastricht bijna twintig euro te moeten betalen om een paar uur de stad in te gaan: “Dat nodigt niet uit voor regelmatig bezoek en in andere steden is dat niet veel beter.”

Als tegenargument wordt veel gespeculeerd over de hoeveelheid extra verkeer een tariefverlaging zal opleveren. Sheena: “De binnensteden in grote steden in Nederland zijn niet bedoeld voor zoveel auto’s. Het zorgt voor veel vervuiling en belachelijke drukte voor mensen die wel netjes de fiets kunnen pakken.”