TOP

Granny’s Finest maakt doorstart, Nederlanders shoppen steeds vaker over de grens en pinnen wordt steeds goedkoper

Volgens onderzoek van Q&A is de helft van de winkelmedewerkers niet klantgericht en verlaat ruim een derde van de consumenten regelmatig tot vaak een winkel zonder geslaagd te zijn. Het failliete knitwearmerk Granny’s Finest is gered door ‘social entrepreneur’ Carolien Kernkamp. En bijna de helft van de Nederlandse consumenten die online actief zijn kocht het afgelopen jaar iets bij een buitenlandse webshop. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 25 september 2018.

Onderzoek Q&A: helft winkelmedewerkers niet klantgericht

Ruim een derde van de consumenten verlaat regelmatig tot vaak een winkel zonder geslaagd te zijn. Het komt het vaakst voor bij winkels in de sectoren wonen, mode en schoenen. Dit blijkt uit een onderzoek van Q&A in samenwerking met AXI Retail Solutions. Belangrijkste oorzaken zijn het assortiment en het personeel. Misgrijpen omdat een artikel niet op voorraad is, komt zeer regelmatig voor (67%). Van de respondenten die het personeel als oorzaak noemen, geeft bijna 40% aan dat er te weinig winkelmedewerkers beschikbaar zijn. Vooral in de sectoren mode en wonen. Voor 70% is niet of slecht geholpen worden een vorm van ergernis en voor 35% is het zelfs een duidelijke tot grote ergernis. Bijna de helft van de winkelmedewerkers houdt zich volgens de respondenten niet bezig met de klant maar met het uitvoeren van taken.

Doorstart Granny’s Finest (foto)

Het werd stil rond Granny’s Finest na het faillissement in juni, maar het breiconcept wordt nu alsnog doorgestart. ‘Social entrepreneur’ Carolien Kernkamp heeft het merk overgenomen. Dat meldt het Algemeen Dagblad. De nieuwe eigenaar zet in op kostenbesparing en gaat niet verder met de winkel in Rotterdam en de opslag in Europoort. Op 1 oktober moet de webshop weer live gaan. Ook moet er weer geleverd gaan worden aan retailers, waaronder De Bijenkorf. Duurzaamheid wordt belangrijker bij de productie van de sjaals en mutsen. Denk aan Europese wol van lokale rassen, die diervriendelijk en fairtrade verkregen is. De collectie van Granny’s Finest werd gemaakt door meer dan 800 oma’s in Nederland. De breiclubs moeten eenzaamheid onder ouderen tegengaan. Overigens zouden sommige breiclubs gewoon zijn doorgegaan met breien na het faillissement.

Bijna de helft van Nederlandse consumenten shopt online over de grens

Nederlanders shoppen online steeds vaker over de grens, blijkt uit onderzoek door PayPal en Ipsos. In de afgelopen twaalf maanden heeft 84% van de Nederlandse consumenten die online actief zijn een online aankoop gedaan en bijna de helft (49%) daarvan kocht iets bij een buitenlandse webshop. Vorig jaar was dit percentage nog 37%. Na verzamelobjecten, memorabilia en kunst (63%) kopen Nederlanders vooral kleren, schoenen en accessoires (58%) bij buitenlandse webshops. Nederlanders shoppen vooral bij Chinese (27%), Duitse (17%) en Amerikaanse (11%) webshops. Redenen om online in het buitenland te kopen zijn het goedkoopste totaalbedrag inclusief verzendkosten (35%), geen verzendkosten (32%) en een veilige methode om te betalen (30%). Redenen om minder internationaal online te winkelen zijn het moeten betalen van invoerkosten en belastingen (26%), te langzame bezorging (25%) en de zorg dat het product niet aankomt (24%).

Nieuw regenkledingmerk: Képewear

Nu de herfst is losgebarsten lanceert Sara Alblas haar nieuwe merk Képewear, dat elegante en tijdloze regenkleding voor vrouwen brengt. Zij combineert het ontwerp van een elegante trenchcoat met die van een functionele regenjas. De regenjas is verkrijgbaar in vijf kleuren en kenmerkt zich door de dubbelknoops sluiting, een afneembare capuchon en twee zakken aan de voorkant. De verkoopprijs is €149,- voor een uni jas en €179,- voor een jas met print. In de toekomst breidt de collectie uit met meer ontwerpen.

Kepewear

Kosten pinnen gedaald door contactloos betalen

De kosten van een gemiddelde pintransactie voor een ondernemer zijn de afgelopen drie jaar verder gedaald. Deze daling is voor een belangrijk deel het gevolg van het toenemend gebruik van contactloos betalen. Dit zorgt ervoor dat betalingen sneller gaan en dat werkt door in de kosten van het pinnen. Dit blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen naar de kosten van het toonbankbetalingsverkeer in 2017. Het aantal pintransacties steeg met 26% en het aantal contante transacties daalde met 17%. Deze beweging zien we in alle sectoren en dat heeft een gunstig effect op de kostenontwikkeling. Een gemiddelde contante betaling kost een ondernemer inmiddels  €0,29 (gestegen met 16%), een gemiddelde pinbetaling €0,17 (gedaald met  11%). Een contante betaling is inmiddels 70% duurder dan een pinbetaling. Ondanks dat komt het grootste deel van de kosten nog steeds voor rekening van contante betalingen (€697 miljoen). Pinbetalingen kosten in totaal € 561 miljoen, terwijl het aantal pinbetalingen inmiddels meer dan de helft van alle betalingen uitmaakt.