TOP

Gouden Schoen voor Waldläufer, ontwerper vaginabroek in race voor prijs van LVMH en Esprit verdubbelt verlies

Esprit ziet zijn verlies verdubbelen en verhuist het hoofdkantoor om kosten te besparen. Het schoenenmerk Waldläufer heeft de Gouden Schoen 2018 in de wacht gesleept en: verloopplatforms zoals Bol.com zijn niet meer te stoppen, stelt hoogleraar e-marketing Cor Molenaar. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van woensdag 27 februari.

Gouden Schoen 2018 voor Waldläufer

Waldläufer (Vekemans Schoenagenturen) heeft van de leden van retailserviceorganisatie ANWR-Garant de Gouden Schoen 2018 gekregen. Dat meldt vakblad Schoenvisie. De Zilveren Schoen 2018 is voor DL Sport (Antonio Due). De prijzen werden uitgereikt in inkoopcentrum C.A.S.T. in Nieuwegein.

Elk jaar kiezen leden van retailserviceorganisatie ANWR-Garant de leverancier waar ze het meest succesvol mee hebben samengewerkt op het gebied van doorverkoop, marketingondersteuning en aftersales. “Van onze leden hoorden we dat ze extreem fijn met Waldläufer samenwerken”, zegt algemeen directeur Dennis Beute. “Volgens onze leden maakt Waldläufer eigentijdse schoenen van zachte en soepele leersoorten, die lichtgewicht zijn en aangenaam lopen. Daarnaast biedt het bedrijf goede marketingondersteuning, houdt het voorraad van de juiste modellen en heeft het de beste aftersales-service die je maar kunt wensen.” In Nederland wordt Waldläufer al meer dan 60 jaar door Vekemans Schoenagenturen vertegenwoordigd.

De Zilveren Schoen gaat naar het Italiaanse DL Sport, een merk dat volgens inkoop- en marketingmanager Dette van Heeswijk van ANWR-Garant in korte tijd een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt. “In de twee jaar dat vertegenwoordiger Antonio Due als contractleverancier met ANWR-Garant samenwerkt, is DL Sport uitgegroeid tot een gewaardeerd en belangrijk merk voor onze leden.”

Gouden Schoen 2018 credit Tessa van Glabbeek

Het team van Vekemans Schoenagenturen van Waldläufer. FOTO: Tessa van Glabbeek

Nederlander Duran Lantink genomineerd voor LVMH Prize

Op de shortlist voor de LVMH Prize 2019 staat een Nederlandse modeontwerper: Duran Lantink. Lantink, bekend van de ‘vagina’-broeken die in de clip ‘Pynk’ van Janelle Monáe zijn gebruikt, is een van de twintig kandidaten voor de Franse modeprijs. Er waren in totaal 1.700 inzendingen.

De LVMH Prize is een aanmoedigingsprijs voor modeontwerpers die jonger zijn dan 40 jaar en die minstens twee kledingcollecties hebben gemaakt. De kandidaten maken kans op een geldbedrag  van €300.000 en een jaar professionele ondersteuning van leden van het LVMH-team.

De 20 kandidaten moeten op 1 en 2 maart hun collecties showen aan 63 mode-experts op het hoofdkantoor van LVMH in Parijs. Daaruit worden acht finalisten geselecteerd. Zij gaan samen werken aan een capsule collectie. In juni dit jaar wordt de winnaar van de prijs bekend gemaakt. Het is de zesde keer dat de prijs wordt uitgereikt.

Oprichter veganistisch merk ETHCS moet weg

De Britse Tim Shieff , tweevoudig wereldkampioen freerunning en oprichter van het veganistische merk ETHCS, heeft het kledingmerk moeten verlaten. Reden is dat hij zelf niet langer overtuigd veganist meer is. Hij is gestopt met deze levensstijl, omdat zijn gezondheid eronder leed. Dat meldt het AD.

Shieff was als veganistische sportman een inspirerend voorbeeld voor veganisten. Hij promootte zijn levensstijl graag op Youtube, waar hij 175.000 abonnees heeft. Het veganistische dieet leverde hem naar eigen zeggen verschillende klachten op zoals problemen met zijn spijsvertering, vermoeidheid, depressie, concentratieproblemen en stijfheid in zijn gewrichten.

‘Verkoop via platforms belangrijker in retail’

Verkoopplatforms zoals Bol.com worden steeds belangrijker in de retail. Dat zegt hoogleraar e-marketing Cor Molenaar tegen nieuwszender BNR. Platforms als Bol.com, waar iedereen zijn producten kan aanbieden, vervullen volgens Molenaar de functie van een online winkelcentrum war consumenten hun producten kunnen kopen op basis van de behoefte. “Het is vergelijkbaar met wat Uber en Airbnb doen, maar nu zie je het in sterke mate in de retail.” Dan verdwijnt de relevantie van de fysieke winkel, concludeert Molenaar.

Ondertussen ziet hij dat de internetverkopen blijven groeien. “Uit cijfers van GfK blijt dat dit jaar een groei te zien is van rond de 12 procent, dat is nog steeds een significant.” Molenaar vindt dat fysieke retailers zich moeten blijven afvragen of ze nog relevant zijn. “Een winkelier moet inspelen op relevantie. In kleinere plaatsen kan dat met een breder assortiment en in grotere plaatsen door meer specialist te worden.”

Specialisten hebben de toekomst, zegt hij. “Wat ik in Engeland zie, is dat er een geweldige toekomst is voor kleine winkels, speciaalzaken die een onderscheidend aanbod hebben ten opzichte van internet en van die grote aanbieders. Dus ik zeg: focussen op de nichemarkt.”

Esprit ziet verlies verdubbelen

Modelabel Esprit moet een verlies van bijna tweehonderd miljoen euro incasseren, meldt Retailtrends. Dat is bijna een verdubbeling van het verlies een jaar eerder, blijkt uit de halfjaarcijfers. Ook de omzet liep terug met ruim vijftien procent naar 758,6 miljoen euro. Om kosten te besparen verhuist het Nederlandse hoofdkantoor van Amstelveen naar Amsterdam. Dit is onderdeel van de reorganisatie van de wholesaletak.

Het verlies komt mede doordat het aantal winkels in teruggedrongen. Ook komen er minder klanten op het merk af vanwege ‘zwakte in merk en product’. Het modebedrijf liet vorig jaar november al weten dat er ingegrepen moet worden om weer te groeien en winstgevend te worden. Het bedrijf zei dat het merk misschien te veel is veranderd, dat de merkidentiteit inconsequent is en dat het niet weet waar het voor staat. ‘We hebben het contact met ons publiek verloren door een gebrek aan klantgerichtheid’, citeert Retailtrends.

Volgens ceo Anders Kristiansen (zie foto hieronder) wordt er gewerkt aan het herpositioneren van het merk. “De veranderingen in het product hebben tijd nodig om zichtbaar te worden en klanten terug te winnen.”

Anders Kristiansen ceo Esprit Juni 2018