TOP

Goed jaar voor Wehkamp, Little Pieces wordt Pieces Kids en Scotch & Soda naar Milaan

Wehkamp zag de omzet het afgelopen boekjaar met ruim 7 procent stijgen, wat volgens de online retailer komt door de overname van kleertjes.com. Verder: Maison the Faux is winnaar van het elfde Cultuurfonds Mode Stipendium, kindermodelabel Little Pieces heeft een nieuwe naam en deze merken openen nieuwe (outlet)stores. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 23 juni.

Foto: Scotch & Soda

Overname kleertjes.com stuwt resultaten Wehkamp

Wehkamp heeft een goed jaar achter de rug. De online retailer zag de omzet over het boekjaar 2021-2022, dat tot 3 april 2022 liep, met ruim 7 procent stijgen tot €783 miljoen euro. Die plus komt volledig op het conto van kleertjes.com, meldt het bedrijf in een toelichting. De kindermodewebshop werd in de zomer van 2021 door Wehkamp ingelijfd. Het bedrijfsresultaat kwam uit op €49 miljoen. Dat was lager dan vorig jaar, maar ‘aanzienlijk hoger’ (+157 procent) dan in het boekjaar voor corona. De daling werd volgens Wehkamp veroorzaakt door de krappe arbeidsmarkt, met hogere kosten in de magazijnen tot gevolg. Daarnaast werd consumentenkredietverstrekker Tinka afgesplitst, wat eveneens drukte op de financiële resultaten. De e-tailer ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet, stelt CEO Graham Harris. “We zijn goed op weg met de integratie van kleertjes.com, die op dit moment al leidt tot aanzienlijke verbeteringen in de klantervaring en efficiency.” Voor 2022 staat de lancering van een speciale webshop voor mannen op de planning. Ook sluit de CEO verdere overnames niet uit.

Maison the Faux ontvangt Cultuurfonds Mode Stipendium

Het modelabel Maison the Faux van ontwerpers Joris Suk en Tessa de Boer is de winnaar van het elfde Cultuurfonds Mode Stipendium. De uitreiking werd op woensdag 22 juni gevierd in de Hermitage Amsterdam. Het stipendium is zowel een stimulerings- als oeuvreprijs en bestaat uit een financiële bijdrage van 50.000 euro en een wisseltrofee – een halsketting met een poedel eraan – ontworpen door Atelier Ted Noten. “Deze erkenning betekent ontzettend veel voor ons”, laten Suk en De Boer in een reactie weten. “De waardering en het vertrouwen hebben ons diep geroerd.”

Designer Outlet Roermond breidt aanbod luxemerken uit

Designer Outlet Roermond breidt het aanbod in luxemerken uit. Onder meer Alberta Ferretti, Off-White en Pinko openden de afgelopen twee maanden de deuren en reeds aanwezige labels als Dolce & Gabbana, Gucci, Levi’s en Polo Ralph Lauren verruimden en vernieuwden hun outletstores in het centrum. Dat meldt eigenaar McArthurGlen in een persbericht. De vastgoedpartij heeft in Nederland daarnaast de Design Outlet in Roosendaal in de portefeuille; ook dat centrum verwelkomde recent twee nieuwe outletstores, van modemerk Scotch & Soda en tassenlabel Liebeskind.

Nieuwe naam voor kindermodelabel Pieces

Een naamsverandering voor Little Pieces, het kindermodemerk van Pieces. Het label heet voortaan Pieces Kids, meldt eigenaar Bestseller in een persbericht. Het DNA en de doelgroep van het merk – modebewuste meiden van ongeveer 6 tot en met 14 jaar oud – blijven ongewijzigd. Pieces Kids staat volgens Bestseller voor ‘betaalbare kleding en accessoires met een hoog modeniveau’. De prijzen beginnen bij €9,99 en lopen door tot €79,99. Het merk brengt zes trendcollecties per jaar, aangevuld met twee NOOS-collecties. Die artikelen kunnen gedurende het seizoen uit voorraad en per maat worden nabesteld.

Scotch & Soda opent flagshipstore in Milaan

Meer winkelnieuws van Scotch & Soda: het Amsterdamse label opent een flagshipstore in Milaan, de eerste winkel die het bedrijf direct exploiteert. Het filiaal heeft een verkoopoppervlakte van 185 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen, en combineert warme kleuren met een strak design. Het interieur bevat duurzame elementen als ledverlichting, visgraatvloeren van FSC-hout en hangers van gerecycled materiaal. Klanten kunnen er terecht voor de volledige collectie: mannen-, vrouwen- en kindermode naast de denim-, schoenen-, eyewear- en parfumlijnen. Volgens CEO Frederick Lukoff markeert het nieuwe vlaggenschip in Milaan een ‘belangrijke mijlpaal’ in de internationale groeistrategie, zo stelt hij in een persbericht. Voor de tweede helft van dit jaar staan meer winkelopeningen op de planning, waaronder een flagshipstore in Londen in augustus. Ook opent Scotch & Soda nieuwe filialen in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Zweden en Denemarken.