TOP

Go-Britain lanceert concept The Butcher Boy [interview]*

Modeketen Go-Britain opent 29 mei The Butcher Boy in Rotterdam. Dirk Schouten van marketingbureau Blacklabel is nauw betrokken bij de ontwikkeling van dit nieuwe retailconcept. “We willen iets spraakmakends neerzetten.”

Go-Britain bestaat 25 jaar, is dit aanleiding voor een restyling van het concept?

“Dit is wel een mooi moment. We zijn altijd dat ene ‘gekke’ winkeltje tussen alle grote ketens in de winkelstraten geweest. Maar op een gegeven moment merkten we dat we door andere multibrandwinkels en monobrandstores werden ingehaald op het gebied van uitstraling en interieur. En er komen steeds meer online spelers bij die dezelfde doelgroep bedienen. Als je relevant wil blijven kun je niet stil blijven staan. Dus starten we met een totaal nieuw concept, waarmee we weer iets spraakmakends willen neerzetten.”

Wat kunnen we verwachten van The Butcher Boy?

“We willen de klanten bij de entree direct een wauw-gevoel geven, onder meer door de uitstraling van een supermarkt. Caps kunnen bijvoorbeeld uit echte koelvitrines worden gepakt. Verder kunnen bezoekers als de gewenste maat niet voorradig is, dit via hun telefoon bestellen. De bestelling wordt dan de volgende dag thuis afgeleverd.”

“Daarnaast wordt rond de vijftig vierkante meter van de winkelvloer niet meer gebruikt voor producten, maar voor een chillzone. Compleet met relaxbanken, grote schermen voor social media, gratis drankjes en muziek. En via een grote rode knop geef je aan dat je bijvoorbeeld sneakers wil passen.”

Dat is jullie manier om de doelgroep te interesseren?

“We hebben ons zeker afgevraagd of onze klanten hierop zitten te wachten. Onze kerndoelgroep, van 17 tot en met 25 jaar, heeft vaak specifieke wensen. Daarom binden we jongeren aan ons, die net als wij gek zijn van coole merken en producten. Deze diverse groep, de Buyersclub, is nauw betrokken bij de inkoop. Zij worden op onze site geïntroduceerd en persoonlijk gekoppeld aan de producten die zij mede hebben ingekocht. Ook aan kleding worden labels bevestigd met hun naam en de tekst ‘this product is selected by….”

Butcherboy 1

Verandert er verder nog iets aan de collectie?

“We gaan een selectiever merkenbeleid hanteren. De focus komt te liggen op meer exclusieve, kleinere en onderscheidende labels. Hierbij nemen we ook een aantal nieuwe merken op, die we eind mei tijdens de opening zullen presenteren.”

Blijven onderdelen van de originele Go-Britain formule behouden?

“Streetwear, subculturen, muziek en veel fun zijn altijd de pijlers geweest. En dit blijven belangrijke invloeden. Zo hebben we het plan om op het podium dat in The Butcher Boy komt, regelmatig lokale talenten te laten optreden.”

Worden de andere Go-Britain winkels ook getransformeerd?

“We hebben inderdaad de ambitie om het concept van The Butcher Boy door te trekken naar andere vestigingen. We zijn al bezig met twee locaties; een nieuwe en in een bestaand Go-Britain filiaal. De overige winkels blijven Go-Britain heten, totdat ze worden gerestyled. Maar eerst richten we onze aandacht op de komende drie weken waarbij we het pand van de eerste The Butcher Boy in Rotterdam gaan verbouwen.”

Dus na The Bakery in Reusel, krijgen we nu The Butcher Boy. Zijn dergelijke retailconcepten de toekomst?

De vergelijking met The Bakery vind ik niet helemaal juist. Ik ken het concept en meerdere media schrijven erover. Wij denken dat de combinatie tussen het creëren van een community, het bedienen van de klant door techniek op hun manier – de Buyersclub, die inspraak heeft op collecties en real live shoppen in de winkel -, spraakmakend zijn en alles doen voor een glimlach van de klant de toekomst heeft. Waarbij we verwachten dat er steeds minder producten in de winkel liggen, maar enkele stuks van ieder item. Techniek gaat zorgen voor een razend snelle logistiek zodat je spullen niet meer hoeft mee te dragen.”

Butcherboy 2