TOP

GfK: Zelfstandige modezaken verkopen meer *

Voor het eerst sinds 2011 wordt er weer meer geld uitgegeven bij zelfstandige modezaken. Dat blijkt uit exclusieve maandcijfers over augustus van GfK voor Textilia.

De bestedingen bij zelfstandige modezaken (baby-en kinderkledingzaken en kledingspeciaalzaken) zijn in het kwartaal juni-augustus 2014 gestegen met 2 procent ten opzicht van vorig jaar. Deze stijging is te danken aan de toename van het aantal gekochte stuks met + 4 procent.

Sinds november vorig jaar stonden zelfstandige modezaken er minder goed voor dan andere verkoopkanalen. Dat de bestedingen bij de zelfstandigen nu zijn toegenomen, betekent niet dat deze modezaken weer op het niveau van een paar jaar geleden zitten. Ten opzichte van bijvoorbeeld dezelfde periode vijf jaar geleden zijn de bestedingen fors gedaald. Voor overige aankoopkanalen geldt echter dat de bestedingen stabiel zijn gebleven.

MARKTONTWIKKELING

In de maand augustus is ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar 5 procent meer uitgegeven aan vrouwen-, mannen-, baby- en kindermode. Het aantal gekochte stuks (zoals gezegd + 4 procent) is hier de reden voor. Het gemiddeld besteed bedrag per artikel is echter gelijk gebleven.

De kwartaalcijfers (juni, juli, augustus) laten weinig verschil zien met vorig jaar. Consumenten geven hetzelfde uit. De enige lichte daling is te zien in de vrouwenmode: -2 procent. Zowel het aantal gekochte stuks, -1 procent, als het gemiddeld besteed bedrag per artikel is nauwelijks gedaald.

De bestedingen in de mannenmode zijn toegenomen met + 4 procent. Het aantal gekochte stuks is stabiel, maar het bedrag dat per stuk wordt besteed is toegenomen.

Voor het segment kindermode geldt dat bestedingen met 2 procent licht gestegen zijn. Het aantal gekochte stuks laat een lichte stijging van 1 procent zien maar het gemiddeld besteed bedrag per kindermode artikel is nauwelijks gestegen.