TOP

GfK: Zelfstandige detaillist meest geraakt door dalend consumentenvertrouwen

Het verkoopkanaal in de modebranche dat het meest geraakt wordt door het dalende consumentenvertrouwen zijn de zelfstandige kledingwinkels. Dat heeft GfK becijferd.

Deze week berichtte Textilia al dat volgens GfK Consumer Experiences het gedaalde consumentenvertrouwen leidt tot minder bestedingen aan kleding. In totaal bedraagt de omzetderving tot en met augustus 2012 zo’n 300 miljoen euro. Nu blijkt dat de zelfstandige retailer het meest getroffen wordt door het gedaalde consumentenvertrouwen.

De oorzaak is tweeledig. De zelfstandige retailer heeft een bovengemiddeld aandeel klanten in de groep consumenten die negatief is gebleven over de economie. Het is bovendien vooral deze consumentengroep die fors is gaan bezuinigen op bestedingen bij zelfstandige kledingwinkels. Uit de cijfers blijkt dat zij daar in 2012 22% minder zijn gaan uitgeven.

Discount
Hoe zit het dan in het discountsegment? Het discountsegment wordt minder geraakt door het gedaalde consumentenvertrouwen. De groep negatief gebleven consumenten is hier wel wat minder gaan uitgeven, maar deze bezuiniging is met 11% aanzienlijk minder dan bij de zelfstandige kledingwinkels. Bovendien zien we dat de groep consumenten die negatiever is geworden, iets meer is gaan besteden in dit segment. Wanneer het herstel van het consumentenvertrouwen uitblijft, zal de modebranche rekening moeten houden met voorlopig verder dalende bestedingen, luidt de conclusie van GfK.