TOP

GfK: wifi in de winkel nog geen must

Uit onderzoek van GfK naar het belang van gratis Wifi op verschillende locaties, blijkt dat Wifi in winkels geen must is. Slechts 13 procent vind gratis Wifi tijdens het shoppen belangrijk, maar dit aantal én de motivatie verandert.

GfK heeft in april 2014 onderzoek gedaan naar het belang van de aanwezigheid van gratis wifi op verschillende locaties. In vergelijking met hotels en restaurants maken consumenten in kledingwinkels minder gebruik van gratis wifi. Slechts 13 procent van de Nederlandse shoppers vindt gratis Wifi belangrijk of zeer belangrijk. Circa 6 procent maakt hier ook (bijna) altijd gebruik van.

Toekomst

Volgens GfK is gratis wifi in de winkel voor nu nog geen must voor retailers. In de toekomst zal dit echter gaan veranderen. Mensen onder de 29 jaar vinden gratis wifi relatief belangrijk, dus het is een kwestie van tijd tot de behoefte van winkelend publiek zal groeien.

GfK grafiek1

Afbeelding: GfK

Mannen vs. vrouwen

Mannen gebruiken wifi in kledingwinkels vaker om prijzen te vergelijken en productinformatie op te zoeken dan vrouwen. Vrouwen gebruiken wifi liever voor social media en het vragen van kledingadvies aan familie en vrienden. Overigens kan het online vergelijken van prijzen tijdens het shoppen een gevaar voor retailers opleveren. Consumenten zullen bij een lagere prijs in een webshop liever online bestellen. Zorg voor een goede online vindbaarheid!

Kledingadvies en selfies

Bijna 20 procent van de consumenten gebruikt wifi in kledingwinkels om modeadvies te vragen aan vrienden en familie. Blijkbaar wordt er veel getwijfeld. Schroom dus niet om retailers de consument vaker te adviseren en te overtuigen.  Of bied eens aan om een foto te maken van de klant. Want hoe lastig is het voor de consument om een selfie in het pashokje te maken? Een fotograferende spiegel is ook een uitkomst. De eerste selfie-mirrors, waarmee de foto ook direct gedeeld kan worden op social media, zijn al op de markt.

GfK grafiek2

Afbeelding: GfK

Lees ook: Millennials willen realtime aanbiedingen ontvangen tijdens het shoppen


Bron: GfK Screenjury, netto steekproef 25.244, veldwerk 14 april t/m 14 mei 2014.