TOP

GfK: ‘Vooral vrouwen bezuinigen’ *

Onderzoeksbureau GfK heeft onderzoek gedaan naar het koopgedrag van Nederlandse consumenten in het afgelopen jaar en het komende jaar. Zijn betere tijden nabij?

Circa 39 procent van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar bezuinigd op de aanschaf van kleding en schoenen. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK onder 1.259 Nederlandse consumenten. Mannen en vrouwen blijken verschillend met hun geld om te gaan, evenals jongeren en ouderen.

Bezuinigen

Vrouwen blijken bovengemiddeld vaak minder te hebben uitgegeven dan een jaar eerder (45 procent). Van de mannen geeft 62 procent aan dat hun uitgaven gelijk zijn gebleven. Van de 40-plussers geeft meer dan 40 procent aan minder te hebben uitgegeven, terwijl dit bij consumenten onder de 40 jaar circa 30 procent is. Jongeren bezuinigden dus minder vaak.

gfk1

Hoe dan?

Nederlandse consumenten bezuinigen vooral door minder artikelen te kopen. Tussen mannen en vrouwen zijn hierin geen duidelijke verschillen waar te nemen. Jongeren tussen de 18 en 29 jaar zijn vaker geneigd om minder te gaan kopen (71 procent), en kochten ook meer in de aanbieding. Slechts één op de vijf consumenten kocht in goedkopere artikelen en/of in goedkopere winkels.

gfk2

Toekomst

De meeste mensen verwachten komend jaar evenveel uit te gaan geven aan kleding en schoenen dan afgelopen jaar. De 18- tot 29-jarigen zijn het meest optimistisch: 9 procent van hen verwacht komend jaar meer uit te geven. De 50- tot 64-jarigen zijn het meest pessimistisch: maar liefst 36 procent verwacht minder te gaan uitgeven.

gfk3

(Grafieken via GfK)

Lees ook: vrouwen kochten meer voor minder