TOP

GfK: Sinterklaas wint van de Kerstman

Met het heerlijk avondje in het verschiet en Kerstmis voor de deur heeft 60% van de Nederlanders een reden om cadeaus te kopen. Dat blijkt uit cijfers van GfK Panel Services.

Vooral twintigers (71%) en dertigers (77%) zijn vrijgevig. Voor één op de vijf Nederlanders echter zijn Sinterklaas en Kerstmis geen reden om cadeaus te kopen. Dit zijn vaak 50-plussers. Opvallend: 15% van de ondervraagden weet nog niet of ze cadeaus gaan kopen voor de feestdagen.

Bestedingen
57% van de mensen die cadeau-inkopen doen denkt ongeveer evenveel te besteden als vorig jaar. 33% van de respondenten geeft echter aan minder te besteden dan vorig jaar. De voornaamste reden is het feit dat mensen minder te besteden hebben. Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat ze een lager bedrag hebben afgesproken om cadeaus te kopen. Slechts 5% geeft aan meer te besteden, dit zijn vooral jongeren.

Sinterklaas versus de Kerstman
De reden om minder te besteden aan cadeaus heeft voornamelijk te maken met de economische situatie, maar hier heeft de Sint weinig last van. 31% van de Nederlanders koopt zowel voor Sinterklaas als Kerstmis cadeaus. Vorig jaar was dit nog 38%. Van alle Nederlanders die cadeaus kopen voor de feestdagen koopt 44% alléén voor Sinterklaas. 24% van de Nederlanders, met name ouderen, koopt alléén cadeaus voor Kerstmis. In totaal koopt dus 75% cadeaus voor Sinterklaas tegenover 55% die cadeaus koopt voor Kerstmis. Daarmee wint Sint het van Santa.