TOP

GfK mannenmode bestedingscijfers laatste kwartaal 2012: -10%

Afgelopen kwartaal (oktober-december) zijn de bestedingen aan mannenmode in Nederland met 10% fors gedaald ten opzichte van de bestedingen in december 2011. Dit onderzocht GfK exclusief voor Textilia.

Consumenten kochten minder mannenmode-items en gaven per kledingstuk gemiddeld ook wat minder uit, concludeert onderzoeksbureau GfK Panelservices Benelux.

Modezaak
Zelfstandige modewinkels (mannen-, vrouwen- kindermode en bodyfashion) daalde in de maand december 2012 met 24% enorm ten opzichte van december 2011.  De daling wordt voornamelijk veroorzaakt door een forse daling van het aantal gekochte stuks (-21%). Daarbij is ook het gemiddeld besteed bedrag gedaald.

Totale markt
Tenslotte zijn ook de bestedingen bij de overige aankoopkanalen gedaald ten opzichte van vorig jaar (-10%). De daling in bestedingen wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks (-11%). Het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel. In totaal (alle verkoopkanalen) daalde de bestedingen aan mode in Nederland met 13% fors ten opzichte van de bestedingen in december 2011. Consumenten kochten minder items (-12%) en gaven per kledingstuk gemiddeld ook wat minder uit, concludeert onderzoeksbureau GfK Panelservices Benelux.