TOP

GfK-maandcijfers: verkoop sportkleding fors gestegen

De zomerkilo's moeten er weer af. Dit dachten waarschijnlijk heel wat Nederlanders in de maand september. De sportbranche zag, in navolging van twee goede maanden (juni en juli) en een dipje vorige maand, de omzet met 22% fors stijgen ten opzichte van dezelfde maand in 2011.

Volgens onderzoeksbureau GfK heeft de Nederlandse consument in september echter niet meer sportartikelen gekocht. De stijging is geheel te danken aan een flinke stijging van het gemiddeld besteed bedrag per artikel. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel. Kijken we naar de kwartaalcijfers dan zijn, dankzij de twee goede maanden (juli en september), de bestedingen aan sportkleding in Nederland in de periode juli t/m september 2012 gestegen (+9%) ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011. Deze stijging is te danken aan een stijging van het gemiddeld besteed bedrag, aangezien het aantal gekochte stuks stabiel is gebleven.

Vrouwensportkleding: kwartaalcijfers
De bestedingen aan vrouwensportkleding zijn in de maanden juli t/m september 2012 met 7% gestegen ten opzichte van de bestedingen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze stijging is net als in de totale markt te danken aan een stijging van het gemiddeld besteed bedrag per artikel. Het aantal gekochte stuks is echter licht gedaald.

Mannensportkleding: kwartaalcijfers
De bestedingen aan mannensportkleding zijn in het kwartaal juli t/m september 2012 met 14% het sterkst gestegen in vergelijking met de andere segmenten. Deze sterke stijging is te danken aan een combinatie van een stijging van het gemiddeld besteed bedrag en een stijging van het aantal gekochte stuks.

Kindersportkleding: kwartaalcijfers
Hoogstwaarschijnlijk hebben ouders de gymkleren voor de kids al voor de start van het nieuwe schooljaar gekocht. De bestedingen in het segment kindersportkleding zijn in het kwartaal juli t/m september 2012 in tegenstelling met de andere markten licht gedaald (-3%). Deze daling wordt veroorzaakt door een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag per artikel en doordat er minder items mee naar huis gingen.