TOP

GfK maandcijfers: omzet gedaald in oktober

We hebben met zijn allen in de maand oktober minder uitgegeven aan sportkleding dan in oktober 2009. Uit de cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de bestedingen aan sportkleding in deze maand zijn gedaald met drie procent. De daling wordt veroorzaakt doordat we minder sportkleding kochten. Het bedrag dat we gemiddeld per stuk uitgaven is juist gestegen.

Met de daling in oktober wordt de trend van de afgelopen maanden voortgezet. In het kwartaal van augustus tot en met oktober werd namelijk eveneens drie procent minder aan sportkleding uitgegeven.

Maar de daling was niet in alle segmenten aanwezig. De bestedingen aan vrouwensportkleding zijn juist gestegen met vier procent. Vrouwen kochten in aantallen net zoveel sportkleding als vorig jaar, maar ze gaven er per artikel gemiddeld meer aan uit.

Mannen hebben minder geld uitgegeven aan sportkleding. Hoewel zij meer besteedden per artikel, kochten zij minder sportkleding in aantallen. Het gevolg hiervan is een daling van zes procent.

De daling was het grootst op het gebied van sportkleding voor kinderen. In dit segment daalden de bestedingen met vijftien procent. Dit komt vooral doordat er minder veel gekocht werd, want ook in dit segment is het bedrag per artikel gestegen.