TOP

GfK maandcijfers: omzet gedaald in januari

In de eerste maand van het nieuwe jaar hebben we met zijn allen minder geld uitgegeven aan sportkleding dan in januari 2010. Uit de cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de bestedingen aan sportkleding in deze maand zijn gedaald met 11 procent. De daling wordt veroorzaakt doordat we minder sportkleding kochten. Het bedrag dat we gemiddeld per stuk uitgaven bleef stabiel.

De mindere start van het nieuwe jaar was echter niet terug te zien in de kwartaalcijfers. In de maanden november tot en met januari 2011 werd er met juist meer (+3 procent) uitgegeven aan sportkleding. Dit was te danken aan ouders met kinderen in de leeftijdscategorie 2 tot en met 11 jaar. In het segment kindersportkleding was de stijging met 32 procent explosief. Per transactie werden er meer artikelen verkocht en er werd meer uitgegeven.

De vrouwen gaven in hetzelfde kwartaal per sportkledingstuk minder (-2 procent) geld uit, maar kochten in verhouding meer stuks. De bestedingen in het mannensegment bleven voor dit kwartaal stabiel. Hoewel zij meer sportkleding kochten, vloog er per artikel minder geld uit hun portemonnee.