TOP

Gfk maandcijfers februari: bestedingen stijgen weer

De bestedingen aan mode (totaal van vrouwen-, mannen-, baby-, kindermode en bodyfashion) zijn in februari met drie procent gestegen ten opzichte van februari 2010. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel en het gemiddeld besteed bedrag steeg licht.

Ook goed nieuws voor de zelfstandige modezaken waar de bestedingen ook met drie procent stegen. Het aantal gekochte stuks daalde wel met zeven procent, terwijl het gemiddeld besteed bedrag steeg. Ook bij de overige aankoopkanalen zijn de bestedingen licht gestegen (+3%) ten opzichte van februari 2010. Het aantal gekochte stuks is licht gestegen (+2%); het gemiddeld besteed bedrag is stabiel gebleven.

Kwartaalcijfers
De bestedingen aan mode zijn in december tot en met februari 2011 in Nederland stabiel gebleven ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010. Zowel het aantal gekochte stuks als het gemiddeld besteed bedrag bleef dit kwartaal stabiel.

Marktontwikkeling per segment
De bestedingen aan mannenmode stegen dit kwartaal licht met drie procent. Deze toename in bestedingen wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal stuks dat is gekocht; het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel. In het segment vrouwenmode zijn de bestedingen dit kwartaal stabiel gebleven. Het aantal gekochte stuks daalde licht, terwijl het gemiddeld besteed bedrag per vrouwenmode artikel licht steeg. Ook in het kindermodesegment bleven de bestedingen stabiel. Zowel het aantal gekochte stuks als het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel. Bodyfashionondernemers  noteerden dit kwartaal een lichte stijgen van drie procent wat wordt veroorzaakt door een toename van het aantal gekochte stuks; het gemiddeld besteed bedrag is licht gedaald.