TOP

GFK: kledinguitgaven december: +1%

De bestedingen aan kleding (totaal van vrouwen-, mannen-, baby-, kindermode en bodyfashion) zijn in de maand december 2010 slechts 1% gestegen ten opzichte van december 2009. De zelfstandige modezaak zag de bestedingen echter fors krimpen.

De Nederlandse consument gaf per stuk iets minder uit dan in december 2009. Het aantal gekochte stuks liep op met 4%. Al met al leidde dit tot een kleine toename van de bestedingen van 1% ten opzichte van 2009.

Zelfstandigen
In de zelfstandige modewinkels vielen de zaken echter flink tegen. De bestedingen daalden hier flink met 10%, terwijl dit volledig is terug te voeren op de afname van het aantal gekochte stuks (-10%). Het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel bij de zelfstandige.

Bij de overige aankoopkanalen zijn de bestedingen gestegen (5%) ten opzichte van december 2009. Deze stijging komt voort uit een stijging in stuks (6%) waarbij het gemiddeld bestede bedrag stabiel bleef.

Cijfers vierde kwartaal
Van oktober tot en met december 2010 gaven Nederlanders iets meer uit aan kleding dan in dezelfde periode in 2009. Deze toename komt voort uit een stijging van het aantal gekochte stuks, het gemiddeld bestede bedrag bleef stabiel. November 2010 was een extreem goede maand voor de kledingbranche, volgens de GFK-cijfers. De bestedingen namen in die maand toe met 9%. In oktober 2010 groeiden de bestedingen met 2 procent. Al met al gaf het vierde kwartaal een plus van 4%.

Bodyfashion wint
Kijken we naar de afzonderlijke segmenten vrouwenmode, mannenmode, kindermode en bodyfashion dan waren bodyfashion en mannenmode het laatste kwartaal van 2010 het meest in trek. Nederlanders gaven er respectievelijk 7 en 9% meer uit dan in het laatste kwartaal van 2009, voornamelijk omdat er meer stuks werden gekocht. De besteding per stuk nam in beide artikelgroepen iets af.

Kindermode stabiel
Het vrouwenmodesegment kwam er iets bekaaider af met een bestedingsplusje van 2%. Het aantal gekochte stuks is licht gestegen, het gemiddeld bestede bedrag per vrouwenmodeartikel is stabiel gebleven. In het kindermodesegment bleef alles zoals het was. Het aantal gekochte stuks is licht gestegen, maar het gemiddeld bestede bedrag streek dit weer glad.