TOP

GFK: Gemiste omzet in maart wordt niet meer ingehaald

De omzet die moderetailers in maart misliepen door het koude weer wordt niet meer ingehaald. Dat zegt GFK.

Volgens modebrancheonderzoeker Gino Thuij van GFK halen retailers het omzetverlies van maart niet meer in. “Een omzetverlies van bijna twintig procent maak je niet meer helemaal goed”, aldus Thuij in de Financiële Telegraaf.

Uitverkoop
Veel retailers verlagen de prijzen om de verkoop te stimuleren. In maart boden winkeliers de lentecollectie al met korting aan. Volgens Gerard Zandbergen., winkelgebieddeskundige van Locatus, is dit niet de juiste manier om de verkoopcijfers te verhogen. “Zo blijft helemaal geen marge over en raken klanten verwend. Waarom zouden ze ooit nog de volle prijs betalen?”, aldus Zandbergen.

Ondanks crisis toch goed
Naast de modebranch heeft ook de doe-hetzelfsector last van het weer. Tuinierders duiken door de kou niet meer zo snel de tuin in. Toch zijn er volgens Thuij retailers die het ondanks het weer en de crisis toch goed doen. “Dat zijn vaak de winkels die alle kanalen weten te gebruiken om met klanten te communiceren”, aldus Thuij. Hornbach en Miss Etam zijn volgens Gino Thuij goede voorbeelden.

Nieuwe media
Richard Dallinga, directeur retail bij Jonas Lang LaSalle, vindt dat retailers moeten inzetten op nieuwe media en webshops. “Een slimme winkeliers zorgt dat mensen over hem praten en hij moet zelf ook erg actief zijn op media als Facebook.”