TOP

GfK: december een stabiele maand *

In de maand december 2014 hebben consumenten bijna evenveel geld uitgegeven aan mode als in 2013. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksinstituut GfK.

Het gaat om een stijging van 1 procent. Hoewel het aantal gekochte stuks licht daalde (- 3 procent), steeg het gemiddeld besteedde bedrag per artikel. Op kwartaalbasis zijn de bestedingen aan vrouwen-, mannen-, baby- en kindermode stabiel gebleven ten opzichte van het jaar daarvoor.

Cijfers per segment

Kijkend naar de verschillende segmenten zien de GfK-cijfers er als volgt uit: 

Vrouwenmode: op kwartaalbasis is er weinig veranderd. De bestedingen ten opzicht van 2013 laten een -1 procent zien. Zowel het aantal gekochte stuks als het gemiddeld besteed bedrag per stuk bleef stabiel.

Mannenmode laat een plus zien van 3 procent. Deze stijging is te danken aan het aantal verkochte stuks dat omhoog ging met 4 procent. Het bedrag dat per artikel werd uitgegeven, bleef gelijk.

Kindermode liet als enige een daling zien in de periode oktober – december 2014, namelijk van 2 procent. Het gemiddeld besteed bedrag per artikel bleef gelijk maar het aantal verkochte stuks daalde met 6 procent.

Voor zelfstandige modezaken was het laatste half jaar van 2014 een goede periode. Met uitzondering van september toen het aantal verkochte stuks enorm daalde. In het vierde kwartaal is het aantal gekochte stuks met 8 procent gestegen. Overige aankoopkanalen zagen de bestedingen gelijk blijven aan die in 2013: -1 procent.