TOP

Gfk: Consumenten besteedden minder in november

De Nederlandse consument besteedde in november 5 procent minder aan mode ten opzichte van november 2008. De oorzaak hiervan is dat er minder artikelen werden gekocht. Dat blijkt uit cijfers van Gfk Panel Services Benelux.

Bij zelfstandige modezaken bleven de bestedingen in november 2009 stabiel. Het aantal gekochte stuks daalde wel licht met 2 procent. Het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel. Ook de bestedingen bij de overige aankoopkanalen daalden (-6%) ten opzichte van november 2008.

Kwartaal
Over de periode september tot en met november 2009, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, bleven de bestedingen in Nederland stabiel. Consumenten kochten hetzelfde aantal stuks al in 2008, wel daalde het gemiddeld besteed bedrag is licht.

Per segment
De bestedingen aan vrouwenmode daalden met 3 procent. Deze daling wordt veroorzaakt door een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag per vrouwenmode artikel. Het aantal gekochte stuks is stabiel gebleven. In het segment mannenmode zijn de bestedingen stabiel gebleven. Het aantal gekochte stuks is licht gedaald, terwijl het gemiddeld besteed bedrag is gestegen. Het segment kindermode is dit kwartaal gestegen in bestedingen (+4%). Dit wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag is gedaald. De bestedingen aan bodyfashion zijn gedaald (-5%). Het aantal gekochte stuks is gedaald terwijl het gemiddeld besteed bedrag stabiel is gebleven.