TOP

GfK consumenten bestedingscijfers september 2012: -3%

In de maand september zijn de bestedingen aan mode in Nederland licht gedaald (-3%) ten opzichte van september 2011. Vooral de zelfstandige modewinkel zag de bestedingen flink teruglopen.

De daling wordt veroorzaakt door een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks is stabiel (-1%), onderzocht GfK voor Textilia.

Zelfstandigen
De bestedingen bij zelfstandige modewinkels zijn in september 2012 ten opzichte van de totale markt sterk gedaald (-15%). Sinds november 2011 staan de zelfstandige modezaken er minder goed voor dan de overige aankoopkanalen. De daling in bestedingen bij de zelfstandige modezaken wordt veroorzaakt omdat consumenten minder stuks kopen (-10%). Ook geven ze gemiddeld minder uit per item.

Overige aankoopkanalen
De bestedingen bij de andere aankoopkanalen zijn stabiel ten opzichte van september vorig jaar en laten hiermee voor het eerst in de afgelopen vijf maanden geen daling zien. Zowel het gemiddeld besteed bedrag als het aantal gekochte stuks bleven gelijk.